| 12:25 | René Grünfeld

België: niet inhalen bij regen

Of het door de natte zomer komt heeft hij niet gezegd, maar de Belgische federale minister van Mobiliteit wil het inhaalverbod bij regen voor trucks ook met camera’s kunnen afdwingen.

België is een van de weinige Europese landen die zo’n bepaling kent. Per jaar betrapt  de politie daar rond de 500 chauffeurs op inhalen terwijl het regent, maar in werkelijkheid moet het veel vaker voorkomen. Het probleem bij de handhaving is dat de verkeerscamera’s die de overtreding kunnen vastleggen, daar niet voor gebruikt mogen worden: dit dienen echte politiemensen in levenden lijve te doen.

Koninklijk besluit

Minister François Bellot wil daar bij koninklijk besluit (wetswijziging) een mouw aanpassen. Van vandaag op morgen zal dit echter niet lukken, want er moet eerst een wettelijke definitie komen van wat ‘regen’ nu precies is. En dat is niet het enige obstakel, want een inhaalverbod is een federale zaak – dus van de overkoepelende regering – terwijl de verkeerscamera’s onder de gewestelijke overheden vallen.

Waarschuwingsborden

Transporteursorganisatie Febetra, de Belgische evenknie van TLN, tekent er nog bij aan dat het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenachtig weer bij de meeste buitenlandse chauffeurs onbekend is. Er zullen daarom meer waarschuwingsborden moeten komen dan alleen die bij de grensovergangen.

Opspattend regenwater levert soms gevaar op (foto: VTM)

Opspattend regenwater levert soms gevaar op voor andere weggebruikers (foto: VTM)

Terug naar het nieuwsoverzicht

5 Reacties
  1. Ik lees een hoop onzin die duiden op onbekwaamheid , wat is er zo moeilijk aan 100m afstand of inhouden ipv inhalen?
    Dat inhalen gaat vaak gepaard met veel te vroeg naar rechts komen en een ander het zicht ontnemen bij drukke verkeerssituaties , ik vindt ze maar beunhazen die dit doen.
    De klagers begrijpen niet waar dit over gaat.

  2. Onzin..als het druppelt rijden de Belgen 70. En als je geen hand voor ogen kunt zien, mistlicht achter aan en 130 km/uur voorbij. En de Belgische trucks zelf 90 (hoezo begrensd op 85) alles voorbij

    1. Trucks zijn bergrensd bij 90 km P/uur wat ik al een keer gezegd heb is, is het leven van een autobilist meer waard dan t leven van een vrachtwagenchauffeur met alle regels die ze verzinnen komt er de vrachtwagen chauffeur slechter en slechter uit met t gevolg dat hij met een steeds groter risico zijn werk moet doen. Ze moeten wel over voor betalen maar gebruik maken ho maar, de regen kwestie is een zodanige domme regel dat er steeds meer dode zullen vallen onder de vrachtwagenchauffeurs en dat allemaal zodat de personenauto chauffeur sneller bij de winkel is of bij de tennisclub of sneller op zijn vakantie bestemming of snel op een verjaardag of snel in t parlement in Brussel zonder deze vervelende noodzakelijke medeweggebruiker de vrachtwagen.

    2. In België MAG je 90 km/h rijden op de snelweg met de vrachtwagen! De voornaamste reden waarom veel Nederlandse vrachtwagens op 83 / 85 begrensd zijn is omdat het zuiniger is. Je mag immers toch maar max 80 op de snelweg…

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie