In 2019 moeten er trajectcontroles op alle Vlaamse snelwegen zijn. Daarnaast willen ook de Walen 150 multifunctionele flitspalen plaatsen.
Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit, zei in een gesprek met VTM Nieuws dat snelheidsovertredingen in 2019 nagenoeg tot het verleden moeten behoren omdat er dan op heel veel plekken in het Vlaamse deel van België trajectcontroles zijn. Nu is die er alleen op een klein deel van de E40 tussen Brussel en Oostende en op het lange viaduct in de E17 bij Gent.
Multifunctioneel
Weyts sprak van 240 camera’s die zowel snelheidsovertreding vastleggen als kentekenplaten herkennen. De politie krijgt daarmee ook een instrument in handen om gestolen of verdachte voertuigen te signaleren en te volgen. Wyets Waalse collega Maxime Prévot wil op zijn beurt 150 van zulke camera’s langs het wegennet installeren. In het Waalse deel van België kent alleen de tunnel in de E25 bij Luik trajectcontrole.
Te hard rijden
België telt met bijna 1.400 (2015) slachtoffers nog altijd relatief veel verkeersdoden en een groot daarvan is het gevolg van te hard rijden. Wel daalde het aantal verkeersdoden in het eerste halfjaar van 2016 met 8,3 procent. De provincies Luxemburg en Henegouwen presteren het slechtst; in Vlaanderen daalde het aantal verkeersslachtoffers juist.