De Belgische overheid zal de komende tijd coulant zijn bij de handhaving van de nieuwe kilometerheffing.
Eindelijk goed nieuws na de zeer chaotische invoering van de Belgische kilometerheffing voor vrachtwagens de afgelopen dagen. De Belgen gaan begrip tonen in de tol-handhaving als:
– tolkastjes bij levering defect bleken te zijn
– tolkastjes nog niet geleverd zijn terwijl ze wel op tijd besteld waren.
Bemiddeling Schultz van Haegen
Volgens TLN is deze coulance tot stand gekomen mede dankzij bemiddeling van de Nederlandse minister van Verkeer Schultz van Haegen. Zij heeft de problemen aangekaart bij haar Belgische collega.
Branche-organisatie TLN is blij dat de Belgen nu eindelijk begrip tonen. Maar men is nog altijd verbolgen over het feit dat de verwachte chaos eerst werkelijkheid moest worden. Uitstel van de invoering was beter geweest. Ook al wist iedereen in oktober 2015 al dat de kilometerheffing er aan zat te komen en transportbedrijven genoeg tijd gehad zouden moeten hebben.
Tekenend voor de chaos
Tekenend voor de chaos is het volgende voorbeeld van Transport Belangen Vereniging-Nederland. Zij melden dat een Nederlands transportbedrijf een bedank-email heeft gekregen van Satellic, de organisatie die de verspreiding van de tolkastjes regelt. In de mail wordt het transportbedrijf bedankt voor het terugbezorgen van een OBU – tolkastje. Het transportbedrijf had het ding nog niet eens ontvangen en wacht er nog steeds op.
Overigens waren ook veel Oost-Europese trucks en bedrijven onvoorbereid. Veel Oost-Europese chauffeurs probeerden de afgelopen dagen aan de Belgische grenzen een tolkastje te bemachtigen. Vooral op de dag van de invoering, 1 april, leidde dat tot lange truck-files.
Lees ook:
Nederlandse chauffeurs vast in Belgische blokkades
Belgische tolchaos vanaf 1 april
TLN eist uitstel Belgische tol