Het is best bijzonder als een transportbedrijf meer dan negentig jaar bestaat. Maar familiebedrijf G.G. de Vries & Zoon uit Minnertsga heeft nog iets bijzonders: van elk type Scania dat het bedrijf in de loop der tijd heeft gehad, heeft het één exemplaar bewaard.
Dit verhaal vind je in Truckstar 2/2020
In 1928 begon Gerrit Gerrits de Vries met het vervoer van vis vanaf de zeedijk bij het Friese Sint Jacobiparochie naar Harlingen. De zaken gingen goed tot er door de aanleg van de Afsluitdijk geen haring meer gevangen werd en Gerrit de Vries sr. op zoek moest naar ander werk voor zijn Chevrolet. Dat vond hij in het vervoer van landbouwproducten zoals aardappelen, bieten, graan en stro.
Specialist in kaastransport
Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de auto in een schuur verstopt en kwam het werk stil te liggen. Na de oorlog volgde al snel uitbreiding, want zoon Rients kwam in het bedrijf en er werd een extra opdrachtgever gevonden in de vorm van zuivelcoöperatie Frico in Leeuwarden, waarvoor het kaas ging rijden. Het vervoer van kaas gebeurde vooral per trein, maar langzamerhand zag men de voordelen van het transport per truck in.
Het vervoer van kaas is de specialiteit van De Vries gebleven. En dan vooral het vervoer van losse kazen. Per trailer worden, vier schappen hoog, ongeveer 2000 kazen geladen. En dat allemaal met de hand. Dat gaat echter veranderen. Het handmatig laden en lossen van kazen is fysiek zwaar werk en daarom, vanwege Arbo-regelgeving, binnenkort verboden. Automatisering heeft ook zijn intrede gedaan in het laden van kazen. Vandaag de dag gebeurt dat vooral met voorgeladen transportboxen.
Scania Vabis
Van alle typen die De Vries op de weg heeft gehad, heeft het bedrijf er één bewaard. De oudste staan in een loods, maar met de meeste zijn nog in bedrijf. Ter gelegenheid van de verjaardag van Gerrit de Vries, die onlangs 65 is geworden, zijn ze nog eens netjes op een rij gezet: de 110 Super, 111, 92M, 113M, 143M, 114L, R1, R2 streamline en de allernieuwste, de Next Gen.
Moeilijk afscheid nemen
De perfect onderhouden Scania 110 Super torpedo uit 1973 is het pronkstuk van de collectie. Gerrit lacht: “We kunnen moeilijk afscheid nemen. Je kunt natuurlijk niet alles bewaren, maar we hebben hier wel de ruimte om van elk type Scania tenminste één exemplaar te laten staan.” Dus als er nu iemand komt die 100 duizend euro biedt, doe je hem weg? De Vries moet even nadenken, maar zegt dan: “Nee, dan doen we hem toch niet weg.”
Het volledige bedrijfsportret vind je in Truckstar editie 2/2020. Of word abonnee en krijg Truckstar automatisch thuisgestuurd.