*

| 10:19 | Robert Servaas

Beck Logistics zet bijzondere Scania 8×2*6 met autolaadkraan in

Internationaal specialist in industrieel transport en logistiek Beck Logistics uit Nijmegen nam recent een bijzondere volledig luchtgeveerde Scania R450 8×2*6 bakwagen in gebruik die ook als trekker is gekeurd. De truck met twee sturende voorassen en een gestuurde, hefbare naloopas is voorzien van een 105 ton zware HIAB autolaadkraan met een uitschuifbare jib.

“Als het om een truck met een autolaadkraan gaat, kiest Beck Logistics de laatste jaren altijd voor Scania”, vertelt Manager Operations Patrick Stolker over de aanschaf. “Scania levert een zeer robuust chassis dankzij zijn innerliner. Nu zijn er wel meer merken die dat hebben, maar Scania combineert dat met het laagste chassis in de markt en dat is voor ons belangrijk voor de stabiliteit bij het hijsen en flexibiliteit bij het samenstellen van verschillende combinaties. De schotelhoogte blijft namelijk beperkt tot 1,20 meter en dat is heel netjes in deze categorie voertuigen.”

De 450 pk sterke 8×2 met de hoge R-cabine is een multifunctioneel voertuig. Vanwege de zware cabinekraan is er gekozen voor 2 x 9 tons voorassen. ” Dat was, toen wij hem bestelden, de zwaarste die Scania met luchtvering kon leveren. Die luchtvering is voor ons belangrijk omdat een truck nu eenmaal niet altijd op een waterpas vlakke ondergrond staat. Tevens kunnen we de vering helemaal zakken voor optimale stabiliteit tijdens het hijsen. Voor dat doel is de truck ook vijf keer afstempelbaar. Dankzij de 8 tons voorstempel kunnen we ook over de cabine heen draaien. We hebben deze keer gekozen voor de zescilinder 450 pk sterke SCR-only motor, omdat het verbruik heel erg goed is volgens de adviezen van Scania.”
“Wij hijsen en plaatsen door heel Europa, voor onder andere de energiesector, veelal onderdelen van transformatoren. De transformatoren rijden we niet zelf, dat doen andere specialisten. Maar zodra zo’n trafo ergens binnen Europa geplaatst is, gaan wij er met vrachtwagens vol onderdelen heen en assisteren we met onze autolaadkranen bij de opbouw van zo’n trafo. Dan staat onze kraanauto soms wel drie weken op één klus en draait de motor alleen om de PTO aan te drijven.”

De specialisten van Beck Logistics slapen dus alleen onderweg in de auto. “Eenmaal op de plaats van bestemming verhuizen ze naar een hotel”, legt Stolker uit. “Want we laten de mensen natuurlijk niet drie weken op een werk in die auto wonen. Ik zeg specialisten want onze mensen zijn een bijzondere combinatie van speciaal transport chauffeurs en kraanmachinisten. Ze zijn heel zwaar gecertificeerd en moeten voortdurend, op Europees niveau, bijscholen. Anders kom je écht het terrein van een energiecentrale niet op, laat staan als het een kerncentrale in Duitsland of Frankrijk is. Maar op weg naar een klus zijn ze natuurlijk chauffeur en willen wij dat ze over het nodige comfort beschikken. Naast de nodige apparatuur als TV, laptop en magnetron etc. is dat er ook in de vorm van een standkachel, standairco, koelkast, een grote kastenwand in de cabine, en de nodige optionele pakketten zoals het comfort en driver pakket, een premiumstoel en uiteraard het grote infotainmentsysteem met DAB+, navigatie en premium luidsprekers. Voor het beste zicht hebben we gekozen voor LED-verlichting met verstralers in het dak en onder de voorruit. Dat hebben we nog aangevuld met een RVS beugel met twee LED balken die enorm veel werklicht geven.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie