Bas Kooij Transport heeft recent de sleutels van twee nieuwe Scania R450 trucks in een extra zuinige uitvoering in ontvangst genomen. Het gaat om een 4×2 trekker en een 6×2 bakwagen. Begin volgend jaar volgen dan nog een 6×2 bakwagen en een 8×2 met een haakarmchassis. De order volgt op de aanschaf van 11 Scania’s vorig jaar. De goede ervaringen met deze eerdere Scania’s en de goede relatie met de lokale Scania dealer zijn de aanleiding geweest om in deze fase wederom voor Scania te kiezen.
Directeur Ton Roodenburg nam begin dit jaar de leiding van het Dordrechtse bedrijf over en licht zijn keuze toe: “Natuurlijk wegen bij ons de zakelijk argumenten het zwaarst. Die zijn tweeledig. Dat begint met de geweldige TCO van deze 450 pk voertuigen. Met name het brandstofverbruik is enorm goed. Aanvullend daarop is er de samenwerking met de dealer. Het bedrijf heeft in de loop der jaren, in nauw overleg met de Scaniadealer, de vloot helemaal toegesneden op het werk wat wij doen. Onze Scaniadealer weet precies wat wij nodig hebben en hoe we het willen. En dat is in onze business ontzettend belangrijk.”
99% Scania
De vloot van Bas Kooij bestaat voor 99 procent uit Scania’s. “Onze 34 voertuigen rijden voor het leeuwendeel voor Jansen Recycling. Dat is één van de drie grootste recyclelaars in Nederland van metalen, zowel ferro als non ferro. Daar verwerken ze zo’n 500.000 ton metalen per jaar en een belangrijk deel daarvan rijden wij,” vertelt Roodenburg.
Lees ook: Kremers Transport zet in op duurzaam met Scania op LNG
Dat trekt een wissel op de voertuigen. “Trucks in de gebruikte metalen kennen een zware inzet. Bij ons doet een truck gemiddeld zo’n 100.000 kilometer per jaar. Maar na een jaar of vier ruilen we ze in. Dat voorkomt grote kosten. Bij ons is niet zozeer het volume als wel het gewicht doorslaggevend. Die 50 ton komen we dagelijks tegen. Wat dat betreft is het fijn dat Scania van zichzelf een laag eigengewicht combineert met een grote intrinsieke sterkte van het chassis. We proberen de trucks verder zo licht mogelijk te houden met o.a. lichtmetalen velgen.”
Passen en meten
Roodenburg geeft toe dat het gewicht bij de vier nieuwe Scania’s nog even een beetje passen en meten was. “Enerzijds was het een heel aantrekkelijk aanbod omdat Scania bij elk Fuel Fighter voertuig een half jaar de chauffeur coacht op een optimale rijstijl. Dat levert natuurlijk echt geld op. En ook de uitvoering was een behoorlijke stap in de richting van wat wij onze chauffeurs graag aanbieden. Maar normaal gesproken willen wij er geen retarder op vanwege het meergewicht. Dat zit wel op deze trucks. Weliswaar kan er daardoor weer wel ACC op, wat ook nog in het pakket zat. Daar zijn wij weer wel van gecharmeerd vanwege de veel grotere actieve veiligheid. Dat geldt ook voor de stuur en curtain airbags. Dus zijn we er toch voor gegaan.”
De nieuwe trucks zijn uitgerust met het LED Premium pack, het Security pack, het Driver+ pack, het grote 7 inch infotainment met navigatie en DAB+, een elektronisch bedienbare handrem, lederen stuurwiel en de Premium bestuurdersstoel. Verder heeft de truck ook de R4100D vrijloopretarder met ACC en een full package zij-afscherming en spoilerset als het om een trekker gaat.
“Wij hebben dat nog verder uitgebreid met lederen bekleding, geïntegreerde standairco, een cabine met een hoog dak en Alcoa’s Durabright velgen,” vertelt Roodenburg. “Bij Bas Kooij rijdt een bijzonder loyale groep chauffeurs. Bas gaat dan nu wel met pensioen, maar de sfeer zoals hij dat heeft opgebouwd binnen het bedrijf willen we echt behouden. En een piekfijn opgebouwde truck maakt daar onderdeel van uit.”
Vakman achter het stuur
“Wij hebben een sterke focus op veiligheid. Dit zie je terug in de aanwezige veiligheidsvoorzieningen op de truck. Daarnaast investeren we ook uitgebreid in het bouwen van onze eigen containers. Ook hier leggen we de focus op duurzaamheid en veiligheid. Hiermee bieden we onze klanten optimale service en kwaliteit in dit specifieke marktsegment,” vult Roodenburg aan. “Maar we willen zeker ook de veiligheid van onze chauffeurs waarborgen. Dat is heel belangrijk in dit werk. Een belangrijk uitgangspunt is dat de meest rijk uitgeruste en zuinige auto nutteloos is zonder een vakman achter het stuur.” De in eigen beheer ontwikkelde containers zijn weliswaar zwaarder dan gebruikelijk in de markt, maar dat wordt meer dan goed gemaakt door het lage eigengewicht van de Scania.
“Een rijk uitgeruste en zuinige auto is nutteloos zonder een vakman achter het stuur.”
“Ook kiezen wij voor een premium merk band. Terwijl in ons werk banden nog wel eens voortijdig kapot gaan. Maar toch weegt de brandstofbesparing al gauw op tegen de meerprijs van een A label band. Dat blijven wij dus ook doen. Daarbij hebben al onze voertuigen TPMS en zit er op het meeste getrokken materieel zelfs een bandenpomp installatie. Bij gering luchtverlies kan de chauffeur dat onder het rijden bijpompen en zo toch de basis halen. Want bij bandenpech is de stilstand het grootste deel van de kosten.”
De nieuwe Scania’s rijden allemaal onder een flexibel onderhoudscontract bij Scania en zijn daar ook verzekerd. “Wij zijn goed in het rijden van schroot. Anderen hebben meer verstand van verzekeren. Daarom willen wij zoveel mogelijk door de dealer ontzorgd worden,” sluit Roodenburg af.