Bakker Goedhart heeft een primeur in Nederland door de eerste Plug-in Hybride Scania-trekker op de weg te zetten. De wielbasis van slechts 4.150 mm was een belangrijk argument om voor dit voertuig te kiezen. De vrachtwagen gaat in de regio Den Haag, Rotterdam en Amsterdam verse broodproducten leveren aan met name supermarkten.
De Scania G320 4×2 PHEV trekker van Bakker Goedhart wordt gekoppeld aan een nieuwe Heiwo-oplegger van 10,35 meter met één gestuurde as. Hier komt zijn wielbasis van slechts 4.150 mm volledig tot zijn recht. De truck is verder uitgerust met de ruime en comfortabele G-cabine met normale dakhoogte.
50 km elektrisch
Ondanks de korte wielbasis is er op het chassis ruimte voor een 220 liter brandstoftank en drie batterijpakketten met een totaal geïnstalleerd vermogen van 90 kW. Dit biedt de truck een volledig elektrische range tot zo’n 50 km. Dat is meer dan voldoende voor de dagelijkse operationele inzet van het bedrijf waarbij zo’n 35 kilometer binnen de milieuzone afgelegd moet worden. Dit wordt dan volledig elektrisch en zero-emissie gereden. Deze zones kunnen vooraf via Scania Zone worden ingesteld waardoor de chauffeur hier geen omkijken meer heeft.
Lees ook: Rowill Transport neemt Scania Hybride trekkers in gebruik
Naast de mogelijkheid om elektriciteit te laden via de stekker kan ook de chauffeur middels de juiste rijstijl veel energie terugwinnen en de batterijen laden. Anticiperend rijden en de remenergie op de juiste manier toepassen spelen hierin een belangrijke rol. Op de snelweg ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor waardoor nog eens flink brandstof wordt bespaard.