2 februari | 17:57

Baars verkiest Scania boven de concurrentie

Baars Transport uit Nieuwland nam recent acht nieuwe Scania’s in gebruik. Later dit jaar komen er nog drie. Baars koos opnieuw voor Scania omdat de truck die men in 2015 kocht (type G450 Highline met een 105 ton-meter kraan) goed bevalt. Een andere reden om opnieuw voor het merk te kiezen, is het goede contact met dealer Gerritse in Tiel. Deze heeft ook de nieuwe voertuigen afgeleverd.

“Baars is van huis uit niet echt een Scanianest”, vertelt bedrijfsleider transport Kees-Arie Visser eerlijk. “We hebben echter goede ervaringen met Scania, vandaar dat we ook dit merk hebben uitgenodigd. Daarbij bleek al snel dat Gerritse met Scania scherp inzette en uiteindelijk de concurrenten vóór bleef.

Zuiveringsslib

Baars Transport rijdt onder meer voor de Slibverwerking Noord Brabant (SNB). Het bedrijf verwerkt zuiveringsslib van waterschappen en bedrijven. Zuiveringsslib is het restproduct dat overblijft na de zuivering van afvalwater in een zuiveringsinstallatie. SNB verwerkt het slib door het te verbranden in één van de grootste en milieuvriendelijkste installaties van Europa. De aanvoer van het slib gebeurt met kieptrailers vanuit het hele land.

“Het is een soort continuproces”, vertelt Kees-Arie Visser. “Acht van de elf voertuigen die wij gekocht hebben, gaan in dit werk rijden. We hebben gekozen voor de volledig luchtgeveerde Scania G450 Highline 6×2 met een liftbare voorloopas en een pneumatisch verstelbare schotel. De auto staat in de bedrijfskleuren van Baars. De kieptrailers zijn ook van Baars, maar staan in de kleuren van de opdrachtgever. De extra as en de schotelverstelling hebben we nodig om het gewicht goed te kunnen verdelen.”
Baars kocht ook nog twee Scania R450 Topline 4×2 trekkers die internationaal worden ingezet. Deze trucks worden ingezet in de bulktransporten Benelux / Frankrijk en Duitsland. Daarnaast is nog een R450 Topline 4×2 met haakarmsysteem aangeschaft die voornamelijk nationaal zal gaan rijden.

Uitrusting

Alle trucks zijn uitgerust met het Crown Edition pakket, een luxe lederen chauffeursstoel, bluetoothradio en een ijskast. De R-uitvoeringen hebben als extra het leather pakket.

Veiligheid vindt men ook heel belangrijk. Bovenop de standaardvoorzieningen als Advanced Emergency Brake (AEB) en het Lane Depart Warning systeem (LDW) is er ook nog Adaptive Cruisecontrol (ACC) bij besteld. De vrijloopretarder zorgt voor optimale beheersing van het voertuig en helpt bovendien nog wat extra brandstof te besparen omdat er geen wrijving is als hij niet werkt. Het ACC maakte bovendien de weg vrij naar Active Prediction.

Visser verwacht veel van de zuinige 450 pk SCR-only motor. “De voertuigen rijden nu net een maand bij ons. We kunnen er nog weinig van zeggen. Vanuit de markt horen we positieve berichten. Baars krijgt data van zowel het Scania Fleet Management systeem als ook vanuit de boordcomputer. Baars werkt met de ATX van Groeneveld.
Wat ook een positief punt is betreft de aflevertraining die het merk er gratis bijdoet. De driver performance wordt geanalyseerd en deze uitkomsten worden meegenomen in de training. Zo kun je heel gericht bijsturen waar het nodig is en het telt meteen voor de Code95.

De laatste 3 voertuigen worden medio maart afgeleverd.

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda