De geblokkeerde snelwegen, rijkswegen en spoorlijnen zullen het verkeer de komende maanden en in sommige gevallen zelfs jaren hinderen na de overstromingsramp in West-Duitsland. Dat heeft het Duitse ministerie van Verkeer en Waterstaat gemeld.
Het water heeft zo’n grote schade aangericht dat het, vooral in Rijnland-Palts, nog niet mogelijk is om het herstel van de Bundestraßen te voorspellen, zei het federale ministerie van verkeer (BMVI) tegen de Duitse transportsite eurotransport.de. Het ministerie schat de schade aan de infrastructuur momenteel op ongeveer twee miljard euro. Daarvan is meer dan de helft toe te schrijven aan de spoorinfrastructuur.
A1 en A61
De Autobahn A1 in het zuidwesten van Keulen en de A61 tussen Kerpen en Bad Neuenahr-Ahrweiler, die bijzonder zwaar werden beschadigd door de watersnoodramp, zouden tegen het einde van het jaar weer gereed voor verkeer moeten zijn. Daar zijn momenteel nog verkeersbeperkingen en volledige afsluitingen. “Op dit moment zijn we volop bezig met de opruimwerkzaamheden,” zei een woordvoerder van het ministerie. “Eind van het jaar zijn de snelwegen weer bereikbaar.”
Geen voorspelling mogelijk in Rijnland-Palts
Door aardverschuivingen, overstromingen en brugschade is de infrastructuur in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts enorm zwaar getroffen. Zo zwaar getroffen dat de wegenbouwadministratie Rijnland-Palts nog geen prognose kan geven voor een restauratie. “Tot nu toe zijn de verbindingen in het Ahrdal voorlopig hersteld voor hulpdiensten, bestemmingsverkeer en bewoners,” aldus de woordvoerder.
Spoorwegrestauratie deels pas in jaren
“Op sommige spoorlijnen zijn de vernielingen en de daarbij behorende renovatiewerken zo omvangrijk dat het pas de komende jaren mogelijk zal zijn om de berijdbaarheid te herstellen”, legt de woordvoerder uit. Deutsche Bahn schat de totale schade aan spoorlijnen, verkeersstations en energiesystemen op 1,3 miljard euro. 635 miljoen euro aan in Noordrijn-Westfalen en 570 miljoen euro in Rijnland-Palts.