Pas als je het met eigen ogen ziet, merk je hoe bijzonder de Australische en Nieuw-Zeelandse truckmarkt is. Anders dan in Europa en Amerika rijden er namelijk zowel Europese als Amerikaanse trucks rond. Dat maakt ook de Truck of the Year-verkiezing ‘down under’ bijzonder.
Dit jaar heeft Western Star Trucks heeft de felbegeerde Truck of the Year Australasia (ToYA) Award 2024 ontvangen. Dit alles gebeurde tijdens de Technology Maintenance and Safety (TMS) Conference in Christchurch, Nieuw-Zeeland. De Amerikaanse truckfabrikant versloeg Volvo en Scania.
Andere omstandigheden
De selectie van de Truck of the Year Australasia staat in verband met de International Truck of the Year-verkiezing zoals wij die in Europa kennen. Daar werd dit jaar voor het eerst een elektrische truck gekozen als winnaar. Die eer ging naar de Volvo FH Electric. Desalniettemin verschilt de beoordeling van de vrachtwagens aanzienlijk. Omstandigheden voor vrachtwagens in Australië en Nieuw-Zeeland zijn natuurlijk compleet anders dan bij ons in Europa.
De award werd uitgereikt aan Hamish Christie-Johnston, de managing director van Penske Australia & New Zealand (Western Star-importeur). “Ik ben verheugd om namens onze teams van Western Star in Australië en Nieuw-Zeeland de Truck of the Year Australasia award 2024 te ontvangen,” zei Hamish. “Sinds we de volledig nieuwe X-Series eind 2022 hebben gelanceerd, hebben we uitstekende feedback ontvangen van iedereen die met de trucks heeft gereden. Van klanten tot mediapersoneel, de reactie is unaniem dat de X-Series een serieus hoogwaardig pakket is.”
Speciaal ontworpen voor Australië
De Western Star 47X heeft een korte, aflopende motorkap en een naar achteren geplaatste vooras. De truck is leverbaar met de Cummins L9 of de Detroit DD13 Gen 5, met ofwel de Detroit DT12, Allison volledig automatische, of Eaton Fuller handgeschakelde transmissie. Ook zijn er verschillende slaapcabines leverbaar.
Speciaal ontworpen voor Australië, wordt de 48X aangedreven door de 450-525 pk Detroit DD13 Gen 5 of 500-600 pk DD16-motor. De vrachtwagen heeft een naar voren geplaatste vooras en heeft een bumper-to-back-of-cab afmeting van 113 inch (287 cm).
De stoerste, de 49X, wordt aangedreven door de 500-600 pk DD16, heeft een capaciteit tot meer dan 200 ton GCM en is verkrijgbaar met meerdere cabine-opties, waaronder de grootste cabine op de Australasian markt, de 72″ Stratosphere sleeper.