Afgelopen week reisden we af naar de uitgestrekte bossen ten noordwesten van de Zweedse stad Borås.
In de rust en de ruimte van het Zweedse land werd een hypermodern en groot test-circuit geopend: AstaZero – de eerste full-scale testbaan voor verkeersveiligheid-systemen op voertuigen.
Truckstar was aanwezig bij die opening, op uitnodiging van Volvo Trucks, want Volvo behoort als deelnemer in AstaZero tot de eerste gebruikers van het test-circuit. Binnenkort worden de eerste tests met trucks en nieuwe veiligheidssystemen gedaan.
2020: ‘geen doden meer in Volvo personenauto’s’
De Zweden zit veiligheid in het bloed. Daarom bestaan er bij Zweedse merken als Volvo doelstellingen om het verkeer nog veel veiliger te maken. Zo heeft Volvo Car zich ten doel gesteld dat vanaf het jaar 2020 er geen doden meer vallen in Volvo personenauto’s.
Voor truck-chauffeurs, maar ook voor fietsers, voetgangers en andere verkeersdeelnemers zal dit doel echter moeilijker te bereiken zijn. Toch zijn veel ongelukken te voorkomen met verbeterde technologie. Men is in Zweden en andere landen hard aan het werk om voertuigen, waaronder trucks, uit te rusten met systemen die ongelukken helpen te voorkomen, of een veel minder ernstige afloop te laten hebben.
Actieve veiligheid
Daarbij gaat het vooral om wat men ‘actieve veiligheid’ noemt, oftewel systemen die op het laatste moment ingrijpen, naast de passieve veiligheidssystemen, zoals kreukelzones, airbags, etc.
De eerste van deze actieve systemen kennen we al zoals Lane Keeping Support en Forward Collision Warning. Bij die laatste grijpt de truck na een korte waarschuwing op het allerlaatste moment in door krachtig te remmen als de truck achterop een ander voertuig dreigt te klappen.
Testen moet, maar waar?
In de toekomst is echter veel meer mogelijk. Misschien zou een truck uit kunnen wijken naar een andere baan of de vluchtstrook als die vrij zijn, of kunnen laten communiceren met andere voertuigen. Maar om systemen die dit soort dingen kunnen, op de proef te stellen, te verfijnen en te optimaliseren, kan men geen gevaarlijke spelletjes spelen op de openbare weg of te kleine testbanen. Nergens op aarde, zo claimt men, bestond een ‘proving ground’ als deze.
Nu is daar AstaZero, waar ingenieurs van auto- en truckfabrikanten vanuit de hele wereld alle ruimte hebben om met talloze voertuigen de meest uiteenlopende tests te doen.
Binnenkort lees je in Truckstar meer over AstaZero, maar hieronder vind je alvast een video en enkele foto’s van de demonstraties die gegeven werden van wat er bij AstaZero mogelijk is.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Duidelijk is te zien dat de FH de opblaas-personenauto wel een klein kusje geeft. Maar daarmee zijn de gevolgen van wat anders een enorme crash zou zijn, veel minder erg. Overigens zou de truck op een droog wegdek wellicht eerder tot stilstand zijn gekomen.
63 ton LZV-geweld, tot stilstand gebracht door een actief veiligheidssysteem.
Ook deze motorwagen van 26 ton gaat volop in de ankers om een ongeluk met – in dit geval – een stilstaand voertuig te voorkomen, overigens na de chauffeur eerst gewaarschuwd te hebben en de kans te hebben gegeven zelf te remmen.
AstaZero bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een 5,7 kilometer lange provinciale weg die om het hele terrein loopt. Hier kunnen talloze tests gedaan worden zoals: vermoeidheidstests, afleidingstests, inhaalmanoeuvres, invoegend verkeer etc. Actieve veiligheidssystemen van de toekomst kunnen hier eindeloos getest worden. Overigens volgt de zwarte auto hier de zilvergrijze auto. De zwarte auto stuurt, remt en geeft gas, allemaal autonoom.
Eén van de demonstraties laat zien wat er kan gebeuren als alle EBS-achtige systemen uitgeschakeld zijn.
Een plotseling de weg op rennend kind; als je het zelf niet ziet, is het fijn dat de auto dat wel doet en remt.
We mochten zelf ervaren hoe dat voelt, door met een gangetje van dertig km/h aan te komen rijden en de auto zelf in te laten grijpen.
Achter deze truck ligt een enorm druppelvormig open stuk asfalt waarop hoge snelheidstests gedaan kunnen worden. Het terrein is van drie kanten – op snelheid – in te rijden.
Er is tevens een breed stuk weg waar diverse tests gedaan kunnen worden.