Voor het eerst is er een test gedaan met een composiet asfaltkipper: een Volvo FMX met FIBY kipperopbouw.
De auto werd geladen met asfalt van 173 graden bij een buitentemperatuuur van 24 graden. De grote vraag was hoe warm de buitenkant van de bak na enige tijd zou zijn, en hoeveel asfalt zou afkoelen.
Na het laden liet men de auto een uur stilstaan om er vervolgens anderhalf uur mee te rijden. Na die tweeënhalf uur was de buitentemperatuur van de bak 27 graden, en werd het asfalt gelost met 164 graden.
Stalen geïsoleerde kippers
Ter vergelijking, metingen bij stalen geïsoleerde kippers lieten zien dat die bakken warmer dan veertig graden werden, in sommige gevallen zelfs vijftig graden.
Ook het lossen gaat makkelijker uit de kunsttof bak. Een kiphoek van 35 graden bleek genoeg om al het asfalt te lossen. Bij stalen bakken is een hoek van vijftig graden nodig, en blijft er nog wel eens wat asfalt hangen.
Twee ton lichter
Een ander voordeel van de composiet-bak is dat hij twee ton, ofwel de helft lichter is dan een stalen bak. Dit betekent een groter laadvermogen, en lagere brandstofkosten tijdens het leegrijden.
Martin Luinstra van Roelofs Kipper zegt: “Vooraf waren er velen die niet geloofden dat er asfalt in de composiet kipper zou kunnen worden vervoerd. Eerst zien en dan geloven, zei iedereen. Nu hebben we het gezien! De FIBY kipper is nu al een groot succes.”
De FIBY kipper is ontwikkeld door een consortium van Overijsselse bedrijven, onder leiding van Luinstra.