Afgelopen vrijdag is een bijzondere Mercedes-Benz Antos afgeleverd aan VHC Actifood uit Oosterwolde.
Het is de eerste van drie Antossen VHC Actifood met een Solcar opbouw die op zonne-energie werkt. Een bijzonder stukje milieuvriendelijke techniek. Aan de buitenkant is het echter een ‘gewoon’ een Antos 1824L met de middellange Classic Space cabine. De Euro 6-motor levert 240 pk en een koppel van 1000 Nm tussen 1200-1600 tpm. De motor is gekoppeld aan een snel en nauwkeurig schakelende Powershift 3-versnellingsbak met Ecoroll.
Solcar koel/vriesopbouw
De Solcar koel/vriesopbouw werd door Carrosseriefabriek Harderwijk geplaatst en heeft afgeronde hoeken voor een betere aerodynamica en dus een beter brandstofverbruik.
De Solcar-opbouw is uitgevoerd in de multitemp uitvoering. Dit systeem, met zonnepanelen op het dak, biedt een aantal voordelen ten opzichte van een regulier koel/vriessysteem. Door de gunstige subsidieregeling is de aanschafprijs relatief laag. Daarnaast zijn ook de exploitatiekosten laag. Eveneens laag is het geluidniveau; de opbouw is dan ook PIEK-gecertificeerd.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Het belangrijkste is natuurlijk dat de truck perfect in het maatschappelijk verantwoord ondernemen past. Zo wordt niet alleen de energie verzorgd door de zonnepanelen, maar ook het koudemiddel is volledig natuurlijk.
Voor VHC Actifood was dit laatste aspect de belangrijkste overweging om voor koeling op zonne-energie te gaan. Men speelt in op de markt, de klanten willen ‘groen gaan’, en verwachten dat dan ook van hun leveranciers.
Band met dealer Wensink was er al
Van belang is echter tevens een goede band met de dealer. Koenraad Winter van de horecaleverancier over de aanschaf van de Antos: “Wij hechten veel waarde aan de band met de dealer. Toen de dealer van het merk waar we normaal onze vrachtwagens kopen failliet ging, zijn we naar Wensink gegaan. Voor het lichtere werk hebben we een aantal Sprinters lopen, dus we kennen zowel Mercedes-Benz als Wensink al goed. Mercedes heeft flinke stappen gemaakt in het uiterlijk van de trucks. Volgens de vakbladen zijn ze bovendien ook erg zuinig. Ook in de horeca staan de prijzen onder druk, dus we moeten de kosten zo laag mogelijk houden.”