De DAF XF105! Dat is de Truck van het Jaar, gekozen door chauffeurs!
De DAF XF105 is de eerste door chauffeurs gekozen beste truck. En dat is niet niks. Een vrachtwagen kan nog zo geavanceerd zijn, en in tests nog zulke hoge punten halen of mooie verbuikscijfers neerzetten; pas als de chauffeur de truck kan waarderen, dan hebben we een winnaar.
Deelprijzen
Tijdens een gezellige avond in Alphen aan de Rijn werd de winnaar bekend gemaakt, nadat er eerst drie deelprijzen werden uitgereikt: De Scania R-serie wint de prijs ‘Beste Werplek’; de DAF XF105 wint de prijs ‘Beste Leefruimte’ en de Volvo FH wint de prijs ‘Beste Rijgedrag’.
Binding
Dat de DAF XF105 Truck van het Jaar is geworden en daarmee Zweeds geweld en een nieuwe Actros verslaat, zegt iets over de binding die het merk heeft met de chauffeur. De XF105 werd geroemd om het ruime, slim ingerichte interieur en om de rij-eigenschappen. Bovendien heeft de DAF de beste bedden en ziet ie er aan de binnen- en buitenkant goed uit. Een op en top chauffeursauto dus, met een heerlijke soepele motor.
De moeder van de XF105 is de DAF 95, een cabine-ontwerp dat dateert uit 1987. Het heeft de tand des tijds aardig weten te doorstaan; DAF heeft dat ontwerp de afgelopen 25 jaar volledig up-to-date gehouden.
In de nek hijgen
Namens DAF was ondermeer Rob Appels (links op de foto) aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen: “Sommige andere merken moesten ons echt wel in de nek hijgen”, zegt Appels, die zichtbaar trots is. “We vinden dit een prachtige erkenning omdat wij veel aandacht besteden aan de praktische benutting van de auto. Dus als je dan deze prijs krijgt… Prachtig!”
Het winnen van de titel ‘Truck van het Jaar’ lukte de DAF niet met gemak. De DAF werd inderdaad in de nek gehijgd door de Scania R-serie, Mercedes-Benz Actros, Volvo FH, MAN TGX, Renault Magnum en Iveco Stralis.
Scania en Mercedes-Benz
De Scania werd door ongeveer alle chauffeurs geroemd om de bekende zitpositie achter het stuur en de sublieme instelling van dat stuur. Net als de DAF is ook de R-serie een absolute chauffeursauto. De nieuwe Actros komt ook niet slecht uit de test. De verwachtingen waren hooggespannen. De auto rijdt goed, en de meeste van onze testchauffeurs konden het motorgeluid waarderen, het dashboard, evenals de transmissie.
Volvo en MAN
De Volvo FH is net als de DAF een oudgediende. De FH werd geïntroduceerd in 1993. Het mooie ontwerp met de schuine voorruit kost de Volvo in onze test duidelijk punten. Want in de krap bemeten Europese cabinematen blijft er volgens velen te weinig ruimte over. De I-Shift is volgens onze testchauffeurs echter de beste automaat van alle trucks, en het is tevens een lekkere rij-auto. Ondanks dat de MAN TGX één van de ruimste cabines heeft, vinden veel chauffeurs de auto wat zakelijk en kil. De rij-eigenschappen zijn echter prima. De 10,5 liter D20-motor trekt uitstekend maar goed manoeuvreren is lastig met de MAN.
Renault en Iveco
Dit gaat de Renault Magnum een stuk beter af. Ook het rijgedrag van de Renault wordt door veel chauffeurs als goed aangemerkt. Maar het blijft wel een aparte auto. De instap en kleine dingen als het ontbreken van gordijnen kosten de Magnum punten. De Iveco heeft eveneens een interieur-technische achterstand op de rest. Het dashboard krijgt slechte beoordelingen, maar daar staan een prima stoel tegenover, een lekker stuur en uitstekende rij-eigenschappen.
In Truckstar nummer 7 staat een uitgebreid verslag, waarin je van alle auto’s kunt lezen hoe ze beoordeeld zijn. Als blijk van waardering krijgen alle 21 testchauffeurs door DAF een bezoek aan de DAF-fabriek aangeboden, waarbij ze ook op plekken zullen komen die normaal gesproken niet toegankelijk zijn, zoals de proefbaan en het motorentestcentrum.