In Amerika wordt momenteel een systeem getest waarbij trucks rijdend en op afstand worden gecontroleerd.
Het draadloze controle-systeem voor voorbijrijdende trucks wordt getest door de Amerikaanse inspectiedienst Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA), en doet veel denken aan de Europese plannen voor een op afstand uitleesbare digitacho.
De test is onderdeel van het zogeheten Smart Roadside Initiative en werkt alsvolgt: In tegenstelling tot de Europese wegen, zijn er in Amerika langs alle interstates en hoofdwegen zogeheten ‘weigh stations’ of ‘inspection stations’. Als die geopend zijn, staat dit langs de weg aangegeven en moet iedere passerende truck van de weg af om gewogen en eventueel gecontroleerd te worden.
Is zo’n weigh station open, dan moet je als chauffeur naar binnen. Is ie ‘closed’, dan mag je gewoon doorrijden.
Automatisch versturen van informatie
Met het SRI-systeem in werking wordt echter bij het naderen van een weigh station bepaalde informatie over de truck en de chauffeur naar het weigh station verstuurd. Hieronder bevinden zich ook de rij- en rusttijden.
Als alle gegevens verstuurd zijn, worden die gecombineerd met bestaande database-gegevens van het betreffende transportbedrijf en de chauffeur. Als er geen overtredingen of andere onvolkomenheden tussen alle data zitten, krijgt de chauffeur een groen licht te zien en is de draadloze controle voorbij; de chauffeur mag doorrijden, of moet eventueel nog slechts over een weegbrug. Klopt er echter iets niet? Dan moet de chauffeur alsnog het inspection station binnenrijden voor een controle.
1.000 trucks van 10 transportbedrijven
De test met het op afstand uitlezen van trucks duurt tot 2017. Zo’n duizend trucks van tien grote transportbedrijven doen er aan mee en de betreffende weigh stations bevinden zich in de staten North Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia en Mississippi.
Tussen 2007 en 2011 zijn tijdens een eerdere test, waar slechts enkele trucks bij betrokken waren, alle kinderziektes van het systeem aangepakt en opgelost.
Door op afstand trucks en chauffeurs te controleren kan efficiënter gewerkt worden. Bovendien is de gedachte dat men zich beter aan de regels gaat houden, wat het transport veiliger moet maken.
Door kunnen rijden scheelt tijd en geld en is daarom ook goed voor het transport.