Mercedes-Benz heeft een nieuwe generatie motoren vrijgegeven voor het gebruik met alternatieve brandstoffen zoals biodiesel HVO, biomassa BTL, aardgas GTL en CTL.
Mercedes-Benz komt hiermee transportbedrijven tegemoet die met alternatieve brandstoffen willen rijden.
OM 934, OM 936, OM 470 en OM 471
De nieuwste generaties van de OM 470 (cilinderinhoud 10,7 l), de OM 471 (cilinderinhoud 12,8 l) en de kleinere OM 934 en OM 936 motoren zijn vanaf nu beschikbaar voor alternatieve brandstoffen zoals beschreven in de prEN 15940 norm.
Eerder werden al verschillende motoren vrijgegeven voor het gebruik van HVO diesel. Dit is dieselolie van plantaardige oorsprong die met waterstof is behandeld, waardoor hij dezelfde eigenschappen heeft gekregen als diesel uit aardgas of steenkolen (GTL en CTL).
Omdat de eigenschappen van de nieuwe brandstoffen vergelijkbaar zijn met de huidige fossiele diesel, zijn er geen verdere aanpassingen aan de motoren of randapparatuur nodig. Het injectieproces, de brandstofleidingen en de afdichtingen blijven ongewijzigd. Datzelfde geldt ook voor de intervallen van het verversen van olie en voor het reinigen van het roetfilter.
De Mercedes-Benz fabrieksgarantie op deze motoren blijft onveranderd, net als het onderhoud en de reparatieprocedures. Het gebruik van alternatieve brandstof heeft geen gevolgen voor de prestaties van deze motoren.
Wat is wat?
HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil; biomassa BTL staat voor Biomass To Liquid; aardgas GTL staat voor Gas To Liquid en CTL staat voor Coal To Liguid. Deze stoffen worden door chemische processen omgezet in vloeibare brandstoffen en zijn een schoner alternatief voor de huidige generatie synthetische brandstoffen.
Lees ook:
Mercedes keurt HVO diesel goed
Scania slaat nieuwe CO2-weg in