Albers bv uit Landhorst nam recent twee nieuwe Scania 4×2 trekkers 450S in gebruik. Albers gaat beide rondom luchtgeveerde voertuigen met negentons vooras voornamelijk inzetten in het transport van veevoeder en mest. Bij de aanschaf speelde in eerste instantie het bewezen goede brandstofverbruik een belangrijke rol. Maar ook de voorkeur van de chauffeur telde mee.
Albers is een zeer veelzijdig bedrijf dat afgezien van een stukgoedafdeling met schuifzeilentrailers voor het grootste deel in de agrarische sector actief is. Het bedrijf komt daar ook uit voort. “Wij rijden nationaal en internationaal met meststoffen, veevoeders, compost en stukgoed. Een belangrijk deel van het werk zit in het transport van onze eigen handel. Want wij hebben ook een varkenshouderij, een akkerbouwbedrijf en hebben een fabriek waar wij mest omzetten in hoogwaardige compost die wij exporteren,” vertelt mede-eigenaar en directeur van het familiebedrijf Martijn Albers.
Meerdere disciplines
“Een chauffeur heeft bij ons een vaste auto. Maar het werk kan wisselend zijn. Natuurlijk proberen we zoveel mogelijk met ieders voorkeur rekening te houden. Onze chauffeurs hebben een eigen trekker, maar moeten wel kunnen bijspringen waar het nodig is . Daarom beheersen onze chauffeurs dan ook meerdere disciplines. Een mesttank is anders dan een walkingfloor of een zeilentrailer. Dat maakt het werk wel afwisselend. Tegelijkertijd brengt die gevraagde veelzijdigheid ook met zich mee dat al ons trekkende materieel juist weer zo universeel mogelijk moet zijn. Dat betekent dat wij al onze trucks zoveel mogelijk gelijkwaardig uitrusten met een hydrauliekpomp, een schuifschotel en de juiste stekkerverbindingen. Dan passen er zoveel mogelijk verschillende trailers achter,” legt Martijn uit.
Daarom zijn ook de nieuwe Scania’s 450S uitgerust met een hydrauliekpomp die opgebouwd is door Jansen Hydrauliek in Oss. “We hebben deze keer bewust gekozen voor een S vanwege de vlakke vloer en het nog grotere comfort”, vertelt Albers. “We hebben ook R cabines maar samen met onze andere twee merken kunnen we zo een goed vergelijk maken. Mede doordat onze chauffeurs aangaven een voorkeur voor dit merk te hebben kozen we ook voor Scania. Bij ons mogen de chauffeurs binnen de merken waarmee wij rijden een voorkeur aangeven. Dat Scania binnen onze bedrijfsvoering het door ons gewenste brandstofverbruik waarmaakt, maakte het besluit natuurlijk wel een stuk makkelijker.”
‘Mooi begin van de week’
Wat Albers waardeert aan de Scania-organisatie, is dat hij standaard elke maandagmorgen al om 05.00 uur het overzicht met prestaties van de week ervoor van elke Scania in de mail heeft. “En als die er goed uitzien, is dat een mooi begin van de week. Het is een fijne service van Scania waarvoor we niets extra hoeven te betalen. Je kunt er veel op uitlezen, van verbruik tot het aantal minuten stationair draaien, gebruik van cruise control, uitrollen, noem het maar op. Dat houdt je scherp en het geeft je een extra mogelijkheid om een chauffeur een pluim op de hoed te geven. Ja, en soms moet je ook even vragen wat er toch aan gescheeld heeft.”
Om de prestaties van zijn mensen op het hoge niveau te houden dat Albers verlangt, heeft hij voor deze nieuwe trucks een extra coaching pakket met Scania afgesloten. “Ik zie een chauffeur als een professional die voor ons elke kilometer opnieuw het beste uit zijn truck moet halen. Aan de andere kant moet je hem dan wel de tools geven zodat hij dat ook kan. Elk nieuw voertuig is doorgaans toch weer net even anders en kan meer. Dat moet hij of zij wel optimaal kunnen bedienen.”
140.000 kilometer per jaar
De door Gacon in Nijmegen in de huiskleuren gespoten 450S trekkers zijn rijk uitgerust. “Wij letten erg op veiligheid. Dus breiden wij de standaard veiligheidssystemen als EAB, LDW en ESP altijd verder uit met een retarder en zorgen we dat elke truck bij ons ACC heeft. Ook moet er natuurlijk voldoende werklicht op want boerenerven zijn krap en wij rijden ook in het donker. Wat dat betreft hebben we op deze voertuigen voor het premium LED pakket gekozen. Dat heeft behalve LED koplampen ook bochtverlichting. Dat wij verder Alcoa’s laten monteren, heeft ook te maken met het laadvermogen.”
Bij Albers gaat een truck lang mee. “Wij halen ruim een miljoen kilometer in de eerste acht jaar. Dan zetten we zo’n trekker nog een aantal jaren in tijdens de seizoenspieken. De eerste acht jaar maken ze wel 140.000 kilometer per jaar. Eenmaal uit actieve dienst kan het goed zijn dat ze twee drie maanden stilstaan en komen ze niet verder dan 60.000 kilometer.” Albers heeft het onderhoud aan deze trucks contractueel geregeld met Scania Nijmegen. “Maar we doen ook dingen zelf.”