Agressie tegen chauffeurs onderzocht
De Inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start een onderzoek naar agressie tegen vrachtwagenchauffeurs.
Uit een onderzoek van TLN blijkt dat de helft van alle chauffeurs te maken heeft met de bekende middelvinger of andere agressieve bejegeningen van vooral automobilisten. In dertig procent van die gevallen is er zelfs sprake van fysiek geweld.
De Inspectie SZW, de voormalige arbeidsinspectie, wil het probleem duidelijker in beeld krijgen.
“Korte lontjes van medeweggebruikers leiden regelmatig tot agressie, geweldsuitingen en gevaarlijke situaties”, aldus een woordvoerster Inspectie SZW. ” We willen ook uitzoeken of werkgevers genoeg doen om hun personeel te beschermen. Alleen al door training kun je bijvoorbeeld voorkomen dat situaties escaleren.”
Vooral in de steden
Volgens branche-organisaties TLN en EVO komt agressie tegen chauffeurs vooral voor in de binnensteden tijdens het bevoorraden van winkels. Het is daarom essentieel dat die bevoorrading verbetert. Chauffeurs hebben met hun trucks ruimte nodig en er moet tevens ruimte zijn voor het overige verkeer.
Daarnaast zijn de venstertijden voor het laden en lossen in de binnensteden een ramp. Chauffeurs worden gedwongen om tijdens de ochtendspits zich door de steden te begeven. Een betere spreiding zou een boel ergernis schelen.
Digitacho en rijtijden ook bron van stress
Maar chauffeurs hebben niet alleen met agressie te maken. Sinds de invoering van de digitale tachograaf worden de rijtijden van chauffeurs tot op iedere seconde digitaal geregistreerd. Voor overtreding van deze rijtijden staan hoge boetes. Bang voor deze boetes en onder druk om binnen de rijtijden en venstertijden te leveren, ervaren chauffeurs het werk regelmatig als stressvol. TLN en EVO strijden al jaren voor meer flexibiliteit in de handhaving van de rij- en rusttijden en zijn van mening dat hier een structurele oplossing voor moet komen.
Bron o.a: De Telegraaf
” We willen ook uitzoeken of werkgevers genoeg doen om hun personeel te beschermen. Alleen al door training kun je bijvoorbeeld voorkomen dat situaties escaleren.”
Dit is gewoon flauwe kul. Gaan chauffeurs nu ook al als maatschappelijk werker opgeleid worden. Waar gaat dat naar toe. Zorg dat je de eerste klap geeft en dat dat genoeg is om het meningsverschil te beeindigen. Het is weer typisch nederlands om het probleem niet grondig aantepakken. Begin bij diegene die het probleem veroorzaken. Ik rij in Amerika en heb een wapen in mijn auto. Ik heb het nooit hoeven te gebruiken want de mensen gaan er van uit dat je een wapen hebt. Daarom hebben de canadeese chauffeurs meer problemen omdat iedereen weet dat die geen wapen over de grens kunnen nemen.