Staatssecretaris Atsma van Milieu moet zich houden aan zijn afspraken omtrent de subsidie voor Euro 6-auto’s.
Onlangs bleek dat Atsma misschien heel andere plannen heeft met het geld dat gereserveerd was voor de Euro 6-subsidiepot. Dat is de transportsector en de VVD in het verkeerde keelgat geschoten.
De VVD heeft in de Tweede Kamer laten weten dat de subsidie er gewoon moet komen, ‘afspraak is afspraak’. Bovendien zijn er verwachtingen geschapen.
Scania en Mercedes-Benz
Die verwachtingen zijn er niet alleen bij transportbedrijven. Ook Scania en Mercedes-Benz hadden verwacht in Nederland Euro 6-trucks te kunnen verkopen.
Branche-organisaties EVO en TLN gaan op korte termijn in gesprek met Atsma om hem duidelijk te maken dat er geen discussie kan zijn: de subsidie moet er gewoon komen.
De Euro 6-norm voor vrachtwagens wordt van kracht op 1 januari 2014. Tot die tijd kun je als transporteur Euro 5-trucks kopen en die zijn goedkoper dan Euro 6-trucks. Om transportbedrijven te stimuleren toch te investeren in de schonere Euro 6-technologie, is, of was er een subsidiepot. Wordt vervolgd.