Met de Volvo FMX 10×4 TAG-XL rijplatenvoertuig heeft Prins Transport uit Purmerend een wereldprimeur. Het is de eerste af-fabriek geleverde FMX met een GVW van 49 ton.
“Het is een kant-en-klaar Volvo-product en dat sprak me erg aan”, stelt Johan Prins, verantwoordelijk voor planning en het materieel van het gelijknamige bedrijf.
“Volvo Trucks biedt als enige producent een oplossing waarbij geen tussenleverancier nodig is. De auto is optimaal benut doordat de lift- en stuurbare sleepas 1,83 meter achter het tandemstel is gemonteerd. Door deze configuratie ontstaat een maximaal toegelaten totaalgewicht van 49 ton. Bijkomend voordelen zijn dat de truck 100 procent Volvo is en de doorlooptijd van fabriek naar opbouwer heel kort is.”
‘Zelf’rijdend
De truck wordt ingezet als rijplatenvoertuig en kan dan 29 ton laden. “We kozen voor 10×4, dus met twee aangedreven assen, omdat we in principe altijd over onze eigen rijplaten rijden en niet in het terrein. Ook het vermogen van 460 pk is voldoende in dit werk.”
Het rijplatenvoertuig is een ‘zelf’rijdende truck die vanaf de Epsilon-kraan bediend wordt. “Voor ons werk is dat essentieel. Afhankelijk van het type rijplaat kun je een volledige lading van 29 platen in een uur leggen. Efficiency is belangrijk in dit werk. Bij grote bouwprojecten leggen we duizenden platen, meer dan 7.000 is geen uitzondering.. Het is daarom ook essentieel dat de truck vanaf de kraan te bedienen is. Uiteraard is het systeem beveiligd en stopt de auto onmiddelijk als er vooraan iets gebeurt.”