Volgens de Duitse ANWB, de ADAC, zijn in het afgelopen half jaar de banden de voornaamste oorzaak van pech bij vrachtwagens gebleken.
Daarbij lossen de banden de elektrische- en elektronica problemen af. Storingsoorzaak nummer drie blijft de motor.
Bijna een derde van alle gestrande vrachtwagens moest stoppen vanwege een bandenprobleem. Dast is een dikke drie procent meer dan een jaar geleden. De vaak gesignaleerde problemen aan elektrische installatie of aan elektronica komen intussen veel minder voor.
Avondspits
De ADAC constateert ook dat de meeste pechmeldingen gebeuren tussen vier en zes in de middag en dat dik tachtig procent van alle meldingen vrachtwagens betreft die zwaarder zijn dan 7,5 ton. Dat laatste verbaast niet: de lichte klasse trucks is een klasse waarvan veel minder vrachtwagens rondrijden dan van de klasse zwaarder dan vijftien ton. Duitsland is Europa’s doorvoerland nummer één en dat betekent dat er ook veel buitenlandse trucks rijden. In de meeste gevallen zijn dit ook zware jongens. Helaas ontbreekt een statistiek waaruit blijkt hoeveel procent van de pechgevallen buitenlandse trucks betreft en welke nationaliteit die hebben.