Transport en Logistiek Nederland (TLN) presenteert een actieplan om problemen met immigranten in de haven van Calais op te lossen.
Het 10-punten actieplan is opgesteld op basis van een enquête en interviews onder TLN leden. Transporteurs lijden tienduizenden euro’s schade aan voertuigen, ladingen, vertragingen en onterechte boetes door illegale immigranten die als verstekeling aan boord van vrachtauto’s proberen te komen. Het 10 puntenplan wordt door TLN aangeboden aan staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid & Justitie en minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Minister Schultz heeft al aangegeven de zorgen van de transportsector te delen. TLN gaat ervan uit dat de minister de problematiek ter sprake brengt in Luxemburg.
De 10 punten uit het actieplan van TLN:
1. Invoering van 100%-controles in zeehavens met afvaarten richting Engeland
2. Schuld niet langer automatisch afwentelen op transporteurs en chauffeurs, wat nu wel het geval is
3. Routes van en naar Calais monitoren en beveiligen
4. Extra beveiliging, extra rijstroken, extra hekken moeten prioriteit krijgen
5. Capaciteitsvergroting voor arriverende vrachtauto’s op terminals in Calais
6. Eurotunnel moet vlottere doorloop realiseren, met langere treinen voor vrachtauto’s
7. Kosten door verplichte overheidseisen komen niet (alleen) voor rekening van de transporteur
8. Transporteurs moeten per direct een wettige (erkende) ‘Calais-toeslag’ kunnen invoeren
9. Tarieven moeten aan havenlocaties gerelateerd kunnen worden
10. Er moet een speciale Engeland verzekering komen
De ondernemersorganisatie beseft dat de stroom van illegale immigranten in Europa niet op korte termijn zal zijn opgelost. Ondernemers en hun werknemers nemen hun verantwoordelijkheid en mogen daarbij wél rekenen op veilige omstandigheden. Het herstellen en handhaven van de openbare orde en veiligheid is een verantwoordelijkheid van autoriteiten.