Havenwerkers in de containeroverslag in de Rotterdamse haven dreigen met acties.
“We moeten ze pijn gaan doen”, zo klonk de strijdkreet van FNV-bestuurder Niek Stam afgelopen maandag. Hij sprak namens FNV Havens zo’n vierhonderd havenarbeiders toe.
De FNV wil actie omdat men bang is voor ‘overtolligheid’ als er in de toekomst twee nieuwe containerterminals operationeel zijn op de Maasvlakte. Die terminals – van APMT en RWG – zijn uiteraard hartstikke modern en sterk geautomatiseerd. Ze hebben daardoor minder personeel nodig.
Bovendien zijn de havenwerkers bang dat de nieuwe terminals een deel van de markt zullen overnemen van de bestaande terminals omdat de containeroverslag in Rotterdam niet sterk groeit.
‘Baangarantie tot 2024’
Tijdens de FNV-bijeenkomst stemde men daarom massaal voor acties. FNV-bestuurder Stam eist een baangarantie tot 2024 voor alle werknemers die op 1 januari dit jaar een vaste baan hadden bij een van de containeroverslagbedrijven. Verder wil hij een uitbreiding van het speciale beleid voor oudere werknemers.
Ernstige gevolgen voor wegtransport
De containerterminals vinden dit soort eisen echter achterhaald en niet van deze tijd. Bovendien zullen acties ernstige gevolgen hebben voor de vele containerrijders. Deze eigenrijders en transportbedrijven staan buiten het conflict, maar zullen wel geraakt worden als de acties doorgaan.
Stakingen en acties bij de container-terminals gaan gevolgen hebben voor het wegvervoer.
Lange-termijn-schade
Branche-organisatie TLN roept havenarbeiders dan ook op geen actie te voeren. TLN wijst tevens op de schade voor de langere termijn. Lading zal zijn weg naar andere havens gaan vinden.
De concurrentiepositie van Rotterdam en Nederland als logistiek land komen op deze manier in het geding. Dit is ook slecht nieuws voor de havenarbeiders zelf, zo betuigt TLN.