Er is sprake van achterstallig onderhoud bij bijna een kwart van de grote bruggen op het hoofdwegennet in Nederland. Dat meldt het Algemeen Dagblad vandaag.
23 procent moet worden aangepakt. Er zou geen sprake zijn van direct gevaar, maar in enkele gevallen is sprake van storingen. Chauffeurs kunnen te maken krijgen met overlast, aldus het AD.
Stremmingen
Rijkswaterstaat heeft zeventig grote vaste bruggen onderzocht op de staat van onderhoud. Daarbij zijn vaste en draaiende delen tegen het licht gehouden. Tegelijkertijd is uitgesteld en achterstallig onderhoud in kaart gebracht. Aanleiding voor het onderzoek vormde de problemen aan de Merwedebrug in de A27, die met name vrachtwagenchauffeurs ernstige stremmingen bezorgden. Zestien grote bruggen hebben te maken met achterstallig onderhoud, schrijft verkeersminister Melanie Schultz (VVD) vandaag aan de Tweede Kamer. Acht bruggen moeten binnen vijftien jaar ingrijpend worden aangepakt.
5,5 miljoen
In totaal gaat het om een bedrag van 5,5 miljoen euro aan achterstallig onderhoud. De IJsselbrug A12, de Van Brienenoordbrug (A16) en de Rijnbrug Heteren (A50) zijn veruit de grootste kostenposten, met per stuk ruim 1 miljoen euro. Daarna volgt de Brielse brug (N57) met bijna vier ton aan achterstallig onderhoud.
Lees ook: Eerste Van Brienenoordbrug in juli vijf nachten dicht.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht