10 juli 2017 | 07:26

Achterstallig onderhoud bij kwart grote bruggen

Er is sprake van achterstallig onderhoud bij bijna een kwart van de grote bruggen op het hoofdwegennet in Nederland. Dat meldt het Algemeen Dagblad vandaag.

23 procent moet worden aangepakt. Er zou geen sprake zijn van direct gevaar, maar in enkele gevallen is sprake van storingen. Chauffeurs kunnen te maken krijgen met overlast, aldus het AD.

Stremmingen

Rijkswaterstaat heeft zeventig grote vaste bruggen onderzocht op de staat van onderhoud. Daarbij zijn vaste en draaiende delen tegen het licht gehouden. Tegelijkertijd is uitgesteld en achterstallig onderhoud in kaart gebracht. Aanleiding voor het onderzoek vormde de problemen aan de Merwedebrug in de A27, die met name vrachtwagenchauffeurs ernstige stremmingen bezorgden. Zestien grote bruggen hebben te maken met achterstallig onderhoud, schrijft verkeersminister Melanie Schultz (VVD) vandaag aan de Tweede Kamer. Acht bruggen moeten binnen vijftien jaar ingrijpend worden aangepakt.

5,5 miljoen

In totaal gaat het om een bedrag van 5,5 miljoen euro aan achterstallig onderhoud. De IJsselbrug A12, de Van Brienenoordbrug (A16) en de Rijnbrug Heteren (A50) zijn veruit de grootste kostenposten, met per stuk ruim 1 miljoen euro. Daarna volgt de Brielse brug (N57) met bijna vier ton aan achterstallig onderhoud.

Lees ook: Eerste Van Brienenoordbrug in juli vijf nachten dicht.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda