Als onderdeel van het programma ‘Truck van de Toekomst’ gaan de Achterhoekse transportbedrijven Groot Zevert (Beltrum) en Ecotrans (Vorden) een langdurige praktijkproef uitvoeren met vrachtauto’s die rijden op vloeibaar biogas.
Voor een truck zijn betrouwbaarheid en een grote actieradius cruciale eigenschappen. Dit maakt het verduurzamen van het goederentransport een flinke uitdaging. De vrachtauto’s van Groot Zevert en Ecotrans gaan daarom de zogenaamde dual-fuel technologie gebruiken. Zoals de naam aangeeft gaat dit uit van het gebruik van twee brandstoffen. In de praktijk betekent het dat de zware vrachtauto’s hun dieselmotor behouden. De motoren worden geschikt gemaakt om tot zeventig procent biogas te kunnen bijmengen.
Actieradius
Door te kiezen voor het meenemen van vloeibaar gemaakt gas is een zeer grote actieradius mogelijk, tot 600 km op dual fuel en vervolgens nog verder op diesel. Dit laatste is nodig omdat er momenteel slechts enkele tankplaatsen voor vloeibaar biogas zijn. Mocht tijdens een rit onverhoopt het biogas op zijn, dan kan de vrachtauto verder rijden op alleen diesel.
Acht stuks
Door met acht vrachtauto’s op LNG te starten in de Achterhoek wordt een afzetmarkt gecreëerd voor bio-LNG dat lokaal kan worden geproduceerd. Door de grote hoeveelheid veehouders en agrariërs in de Achterhoek is de potentie groot. Veel Achterhoekse partijen kunnen zo in de toekomst gaan rijden op brandstof uit de restproducten van het productieproces uit de eigen sector.
Initiatiefnemers
Groot Zevert Loon- en Grondverzetbedrijf BV in Beltrum is een agrarisch loon- en grondverzetwerkbedrijf en is op vele vlakken actief, zoals transport en verwerking van onder andere bouwstoffen, mest en anderen producten. Ook beschikt Groot Zevert over een vergistingsinstallatie in Beltrum, waar momenteel vanuit mest en andere producten biogas wordt gemaakt. Hiermee produceert Groot Zevert nu stroom voor duizend huishoudens.
Ecotrans is actief in de agrarische sector en richt zich op het ontwikkelen, aanbieden en verzorgen van ecologisch en economisch verantwoord bulktransport, primair in samenwerking met veevoederbedrijven en aanverwante bedrijven in de agrarische sector binnen Europa.
Bron: TLN