20 januari 2015 | 15:25

Acht DAF’s voor C.H. Dekker Ilpendam

Acht nieuwe DAF-trekkers met MX-11 motor werden onlangs bij C.H. Dekker op de dam gezet.

Gelukkig gaat het niet alleen maar slecht in het wegtransport. C.H. Dekkker had na het herverkrijgen van een transportodracht snel acht nieuwe lichtgewicht trekkers nodig.

Het transportbedrijf onderzocht bij vijf truckmerken de mogelijkheden en kwam bij DAF-dealer Truckland Noord-Holland uit. Die zette bij C.H. Dekker onlangs zes XF 440-trekkers en twee CF 440-trekkers op de dam.

Acht DAF's voor C.H. Dekker Ilpendam
Nette trucks, maar tevens opvallende verschijningen in de markante C.H. Dekker-huisstijl.

Trekkers van rond de 7.000 kg.

Vanwege het karakter van de nieuwe vervoersopdracht zocht Dekker naar 4×2 trekkers met een eigen-gewicht van rond de zeven ton. “Het gaat namelijk om internationale ritten, waarbij het GVW niet boven de veertig ton mag uitkomen. Daarbij weten wij het gewicht van lading plus oplegger en blijft het gewicht van de trekker als enige variabele over”, legt directeur Martin Dekker uit.

“We zochten trekkers die ook voor onze andere werkzaamheden inzetbaar moesten zijn en waarin de chauffeurs over voldoende ruimte beschikken. Uiteraard speelden prijzen en onderhoudscontracten een belangrijke rol en tot slot moesten de voertuigen ook nog eens binnen enkele weken geleverd worden. Eigenlijk zochten wij dus een schaap met vijf poten.”

Truckland Noord-Holland

Na weging van alle offertes vond er een eerste en later een tweede schifting plaats. Uiteindelijk viel de keus op Truckland Noord-Holland voor de levering van zes Euro 6 DAF XF 440 4×2-trekkers met een 10,8 liter MX-11 motor, AS-Tronic, inclusief een lichtgewicht pakket. Dit bestaat uit onder andere: een lichte vooras, aluminium ketels en een koppelschotel met een laag eigen gewicht.

Omdat voor een deel van de ritten een nog lager eigen gewicht noodzakelijk bleek, werd ook gekozen voor twee DAF CF 440 Space Cab-trekkers met eenzelfde aandrijflijn, maar met een circa 250 kilogram lager eigen gewicht. Daarmee weegt de CF 6.780 kilogram tegen 7.040 kilogram voor de XF.

Acht DAF's voor C.H. Dekker Ilpendam
De CF is nog net iets lichter dan de XF.

DAF coaching en mentorchauffeur

Alle nieuwe voertuigen zijn voorzien van een onderhoudscontract en Truckland verzorgt de data-analyse en coaching van de chauffeurs via de Driver Performance Assistant van DAF. Direct bij de ingebruikname van de nieuwe DAF trekkers verzorgde Truckland een chauffeursinstructie en C.H. Dekker heeft zelf samen met verzekeraar TVM ook gekozen voor een mentorchauffeur. Deze zal nieuwe chauffeurs opleiden en bestaande chauffeurs bijstaan, om de prestaties van de voertuigen nog verder te optimaliseren.

“Deze nieuwe DAF’s zijn deels uitbreiding in het kader van onze nieuwe klant en deels vervangen zij voertuigen binnen de bestaande vloot”, zegt Dekker. “Momenteel hebben wij vier merken in bedrijf, waarbij DAF tot een van onze oudste relaties behoort.”

Afgeslankt en gemoderniseerd door na hectische periode

Dekker: “Als bedrijf hebben wij een hectische periode achter de rug. Lange tijd konden wij prima werken, maar toen de crisis intrad kregen ook wij daar mee te maken. Om goed voorbereid te zijn op de tijd die komt, hebben wij Said Arslan van LeanCargo Consultancy gevraagd om ons te adviseren in die omslag naar de toekomst. Daarbij is samen met klanten, medewerkers, leveranciers en andere betrokkenen gewerkt aan een verdere optimalisering van ons familiebedrijf”, aldus Dekker.

“Zoals gezegd: Een hectische periode waarin enorm veel is gebeurd, maar die ons ook heeft gebracht waar wij nu staan. Een bedrijf waar de kosten laag en goed inzichtelijk zijn, met een afgeslankt maar modern en klantgericht materieelpark, gemotiveerde medewerkers, nieuwe Groeneveld boordcomputers in de vrachtauto’s, een nieuw ICT-programma en alle aandacht voor HR. Daarmee zijn wij klaar voor de toekomst en kunnen wij onze klanten het een hoog serviceniveau in transport en logistiek aanbieden.”

Acht DAF's voor C.H. Dekker Ilpendam
C.H. Dekker & Zn (inter)nationaal bestaat sinds 1949  en is van één naar de huidige 33 trekkers gegroeid. Het getrokken materieelpark onderhoudt men zelf en bestaat uit meer dan zeventig eenheden: tautliners, containertrailers en open opleggers, waarvan een deel uitschuifbaar. Het familiebedrijf vervoert staal – platen, rollen en buizen – beton elementen, papier en licht exceptioneel vervoer met lengtes tot dertig meter. Alle voertuigen beschikken over een lengte- en breedtevergunning tot 27 en 3,5 meter. In totaal werken er bij C.H. Dekker veertig mensen.


Klik hier voor het nieuwsoverzicht


Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda