25 november 2014 | 15:40

Aanvoerverbod pluimvee is ramp

Een rampscenario is werkelijkheid geworden voor vervoerders en broeders van broedeieren en kuikens.

Twee dagen geleden, op 23 november, is door staatssecretaris Dijksma een aantal maatregelen getroffen om de verdere verspreiding van vogelgriep in Nederland in te dammen. De gevolgen van die maatregelen lijken niet te overzien.

Chauffeurs zitten thuis

Wij belden met Corinna Peters, chauffeur bij Schotman Kuikenbroederij uit Lichtenvoorde. Zij legt aan ons uit dat zij nu thuis zit omdat praktisch al het werk stil ligt. Ze vertelt hoe een rampscenario zich momenteel aan het voltrekken is.

Corinna: “Eén van de maatregelen is dat er op zondag 23 november een verbod voor drie weken afgekondigd is voor de aanvoer van eendagskuikens naar pluimveebedrijven binnen Nederland.”

“De vogelgriep is een agressief virus en adequate maatregelen zijn vereist. Maar met het verbod van nu kunnen we helemaal niks. We zitten met onze handen in het haar.”

Drie weken geen aanvoer

“Er mag sinds zondag drie weken lang geen nieuwe aanvoer plaatsvinden naar bedrijven in Nederland. Het gaat daarbij om tien miljoen kuikens per week en iedereen in de hele keten wordt hiermee getroffen: de vermeerderaars, de broederijen, de mesters en pluimveebedrijven, de slachters, de vervoerders, noem het maar op.”

“Daarnaast is Nederland nu opgedeeld in vier sectoren”, zegt Corinna. “Daar hadden we op zich wel mee kunnen werken, door binnen elke regio te blijven rijden met de aanvoer en niet daarbuiten. Dat was een ingewikkelde puzzel geweest, maar een veel betere oplossing.”

Export?

“We mogen nog wel exporteren, maar dat gaat toch niet? We kunnen onze geplande afzet niet ineens in het buitenland kwijt. Je moet begrijpen dat alles van tevoren gepland staat, door de gehele keten heen. België heeft bovendien de grenzen al dichtgegooid”, aldus Corinna, die nog een gevaar aangeeft:

“Mensen blijven natuurlijk gewoon wel door eten. Vanuit het buitenland zal men snel in het nieuwe gat in de markt springen. Het is dan nog maar de vraag in hoeverre we die markt weer terug kunnen winnen.”

“Een ander probleem is dat het uitbroeden van een ei drie weken duurt. Dat betekent dus zes weken geen kuikens en dat we na deze verbodsperiode van drie weken, nog een periode van drie weken nodig hebben om alles weer op gang te krijgen”, zegt Corinna.

Aanvoerverbod pluimvee is ramp
Schotman rijdt met peperdure opleggers om kuikentjes onder de exact juiste omstandigheden te kunnen vervoeren. Nu staan de trucks op een enkel ritje naar Duitsland na, stil.

Gevolgen zijn zeer verregaand

Het huidig verbod op aanvoer van kuikens voor de pluimveestapel heeft dus verregaande gevolgen voor heel veel mensen en heel veel bedrijven. Veel ernstiger dan de vervoersverboden van 72 uur die in eerste instantie golden.

Corinna: “Op 16 november begon de eerste zogeheten ‘stand-still’. Die duurde tot 18 november 18:00 uur. De kuikens die toen vervoerd hadden moeten worden hebben we in de dagen daarna nog weg kunnen krijgen, door alle zeilen bij te zetten.”

“Op de donderdag daarna, de twintigste, werd er weer een stand-still afgekondigd die tot zondag 14:00 uur zou duren. En ook de achterstand daarvan hadden we deze week weer weg kunnen rijden”, aldus Corinna.

De schade die nu ontstaat is echter veel groter en treft de gehele keten, waaronder veel chauffeurs, transporteurs, pluimveebedrijven, broederijen en vermeerderaars. Toch gloort er hoop.

Klein beetje hoop

Corinna: “Ik heb in de wandelgangen gehoord dat er op donderdag weer een overleg met de staatsecretaris plaatsvindt. We hopen nu met de hele sector op versoepeling van de maatregelen.”

Het bedrijf waar Corinna werkzaam is, Schotman, is een broederij. Het bedrijf rijdt met peperdure opleggers. Net als bij alle andere gedupeerde bedrijven staan de inkomsten grotendeels stil, terwijl de meeste kosten gewoon door blijven gaan. Het is te hopen dat de vogelgriep zich niet verder uitbreidt en dat staatssecretaris Dijksma inderdaad snel doeltreffende, maar minder draconische maatregelen treft.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda