De files ten noorden van Amsterdam moeten en zullen aangepakt worden, aldus minister Schultz van Haegen.
Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu was hiervoor vandaag 17 oktober in Zaandam, samen met gedeputeerde Post van de provincie Noord-Holland en wethouder Dennis Straat van de Gemeente Zaanstad.
Zij gaven gedrieën het offciële startsein voor de aanpak van de files op de A7, A8 en A9.
MIRT-onderzoek is aanleiding
De aanleiding hiervoor was de uitkomst van een groot onderzoek: ‘MIRT-onderzoek Noordkant Amsterdam’. Hieruit blijkt dat er in 2030 zonder aanvullende maatregelen grote verkeersknelpunten in de regio zijn.
De minister start volgend jaar met een Verkenning naar het verbreden en aanpassen van de A7 en A8 tussen de Coentunnel en Purmerend Noord. Hiervoor wordt in het Infrastructuurfonds 300 miljoen euro gereserveerd.
In 2016 worden voorafgaand aan de grootschalige plannen spitsstroken aangelegd op de A7 en de A8. Daarmee worden voor de komende jaren de grootste knelpunten opgelost.
A8 met A9 verbinden
Verder willen de provincie Noord-Holland en de stadsregio Amsterdam samen met enkele gemeenten de A8 laten aansluiten op de A9 door middel van een nieuwe provinciale weg. De A8 begint/eindigt nu ter hoogte van Westzaan.
Wat betreft de A9 gaat gekeken worden of met met alternatieve maatregelen de filedruk omlaag kan. De bedoeling is om het bedrijfsleven werknemers uit de spits te laten en met slimme technieken het verkeer beter te geleiden.
Het is echter de vraag of dit soort ideeën helpen. Wel wordt de A9 in de toekomst om Badhoevedorp heengelegd en wordt knooppunt Badhoevedorp aangepast. Daarmee verdwijnt een naar knelpunt.
Minister Schultz zei: “Op de snelwegen in de regio is het vaak erg druk. We hebben nu in beeld hoe we de problemen gaan oplossen. Met de onderzoeken die we starten is de structurele oplossing van de knelpunten in de regio een stap dichterbij. Met een betere bereikbaarheid van Alkmaar, Purmerend, Amsterdam en Zaanstad wordt het gebied economisch nog aantrekkelijker.”