In 2021 maakten we kennis met de BMC Tuğra, een truck van Turkse afkomst. Uiteraard reden we de Tuğra al op onze testroute met onze eigen testrailer. Inmiddels rijden er al een aantal BMC’s rond met Nederlands kenteken. A.J. Slaat Zand & Grind is bij ons weten het eerste bedrijf dat de Tuğra ook in een eigen huisstijl heeft gestoken.
Zo’n kleurtje doet de BMC goed, want dat staat veel beter dan het standaard wit of zwart. Met zijn brede zilverkleurige grille is het een opvallende verschijning. De grille is een blikvanger en bepaalt het ‘gezicht’ van de Turkse trekker. Op de hoeken zitten kleine koplampen en verstralers, met daarnaast een rijtje LED-lampjes voor de dagrijverlichting. Dat is in elk geval modern. De grote voorruit heeft twee wissers en boven de ruit is een zonneklep gemonteerd. Daarmee smoelt de BMC wat ons betreft best goed.
Op ‘onze’ Tuğra vallen de grote delen ongespoten kunststof aan de zijkant op. Zoiets heeft een Mercedes-Benz Actros in zijn meest uitgeklede basisversie ook. In het A.J. Slaat-geel ziet dat er meteen een stuk frisser en moderner uit.
Zoals we al weten, trekt die Cursor 11 van Iveco prima. De Traxon schakelt eveneens goed en behoorlijk vlot. Eenmaal op kruissnelheid is het binnen aangenaam stil, dus dat hebben ze bij BMC goed voor elkaar. Het helpt daarbij dat de motor bij 80 km/u net geen 1.000 toeren draait.
Bekijk hieronder de video van onze rij-indruk.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."