Logistiek dienstverlener Sanders|Fritom uit Uden heeft onlangs twee nieuwe Volvo’s FM in gebruik genomen. Twee anderen volgen later dit jaar. De 4×2-trekkers met 13-liter motor en 420 pk worden ingezet als LZV of voor de 24-uurs distributie aan particulieren en bedrijven.
Vooral de lage instap, het goede zichtveld en het gunstige verbruik waren voor Sanders|Fritom redenen voor de nieuwe Volvo FM te kiezen. De trekkers werden geleverd door Volvo Trucks-dealer BAS Truck Center.
‘LZV bespaart brandstof’
De vier Volvo FM-trekkers beschikken over alle brandstofbesparende opties die Volvo onder de naam Fuel Hero in pakketvorm aanbiedt. Zo is de Adaptive Cruise Control inclusief I-Roll en met Stop&Go geoptimaliseerd om nog zuiniger te rijden en zorgt de sterke 13-liter motor met snelle achterasoverbrenging van 2:31 ervoor dat dit niet ten koste gaat van de rijeigenschappen.
“Minimaal een van de trucks wordt ingezet als LZV. We kunnen daarmee meer vervoeren in minder vervoersbewegingen en besparen daarmee brandstof en CO2. We hebben uitgerekend dat we met de Volvo FM LZV-combinatie inclusief de brandstofbesparende opties zo’n 35% brandstof en dus CO2 besparen”, verklaart Tom Wiersma, directeur van Sanders|Fritom.
Extra zijruit
Ook op het gebied van veiligheid genoot Volvo Trucks voor Sanders|Fritom de voorkeur. “Het zichtveld in de nieuwe Volvo FM is met 10% toegenomen. Dat merk je als je in de cabine zit. Door de lage raamlijn in de portieren en de rechte voorruit die vrij ver naar beneden loopt, heb je standaard een uitstekend zicht. Omdat onze chauffeurs vaak in woonwijken aan particulieren leveren, wilden wij het zichtveld nog verder verbeteren en hebben we extra zijruiten aan zowel de linker- als rechterkant achter de stoelen laten plaatsen. Zo is het zicht naar achteren nog beter”, licht Tom Wiersma toe.
Daarnaast koos Sanders|Fritom voor een dodehoekcamera die de dodehoek aan de bijrijderskant op het secundaire display weergeeft. Extra veiligheidsverbeterende opties die werden toegevoegd, zijn LED-verlichting, statische bochtverlichting en een regensensor.
‘Comfortabel en ruim’
Chauffeurs van het transportbedrijf zijn blij met de nieuwe FM-trekkers. “De nieuwe FM is comfortabel met een ruime cabine en beschikt toch nog steeds over een lage instap. Bovendien zijn de rijeigenschappen goed. Wij rijden zowel op de snelweg als veel in stedelijke gebieden. Daar is een goed zichtveld weer belangrijk. En ook dat heeft hij”, besluit Paul Toonen, chauffeur bij Sanders|Fritom.
Sanders|Fritom
Sanders|Fritom verzorgt 24-uurs distributie binnen voornamelijk de Benelux aan zowel bedrijven als particulieren. Het familiebedrijf opende begin 2020 een bijna 20.000 m2 groot distributiecentrum in Uden. Duurzame inzetbaarheid van personeel en maatschappelijk verantwoord ondernemen staan voor het bedrijf centraal. Sanders|Fritom maakt onderdeel uit van de Fritom Group: een van top 35 logistieke dienstverleners in Nederland.