Onlangs introduceerden Hiab de Moffett eSerie NX: de eerste volledig elektrische 4-weg meeneemheftruck. Van der Werff Logistics heeft 20 stuks gekocht.
Theo Van der Werff twijfelde niet. Een blijk van vertrouwen én een duidelijk signaal dat de behoefte naar verduurzaming groot is. Theo, mede-eigenaar van Van der Werff Logistics: “Als er in ons werk iets is waar we eenvoudig een co2 besparing kunnen realiseren, dan is het wel de meeneemheftruck.”
Langverwacht
De nieuwe Moffett eSerie NX, met aandrijving op alle wielen, is voor Van der Werff dus van doorslaggevend belang. Net als de geluidsreductie die de elektrische aandrijving met zich meebrengt. “We hadden al een aantal jaren de wens voor elektrische meeneemheftrucks, omdat aan de dieselvariant flinke nadelen kleven. Die maken veel lawaai, wat onprettig is maar ook onveilig kan zijn voor onze medewerkers. En ze stoten natuurlijk fijnstof uit. We zaten dus echt op de lancering te wachten.”
Lastmonitor
Minder lawaai, geen uitstoot en een uitstekende wendbaarheid, het zijn voordelen van deze innovatie die Theo al had voorzien. Maar de elektrische meeneemheftruck overtreft ook zijn verwachtingen. “Cadeautjes noem ik dat. Bij de ontwikkeling van zo’n nieuw product worden ook altijd nieuwe toevoegingen gedaan. Voor ons is de ingebouwde lastmonitor een fijne optie. Er bestond toch altijd een gering risico dat de machine voorover kon kantelen bij het plaatsen van een zwaardere lengte last voor de wielpoten. Dankzij de lastmonitor slaat de elektrische meeneemheftruck straks in de beveiligingsstand als dit punt wordt bereikt.”
Vergroenen
Ook duurzaamheid speelt een rol in de overgang naar elektrisch. “De transportsector is niet de makkelijkste om in te verduurzamen, maar we zijn goed op weg. Onze vrachtwagens leggen nu nog te lange afstanden af om elektrisch te kunnen rijden in combinatie met de aanwezige landelijke laadstations, maar we houden ook de ontwikkelingen rondom waterstof goed in de gaten. Voor nu ben ik blij dat we in elk geval de meeneemheftrucks kunnen vergroenen. Ik vind het ook van belang om dit naar onze klanten uit te stralen,” vertelt Theo.
Flinke order
Inmiddels zijn door Van der Werff in een klap 20 stuks in bestelling geplaatst. Deze worden begin 2022 geleverd. Theo: “Dat is een flinke order, ook voor ons. In totaal hebben we nu 140 meeneemheftrucks in gebruik. De laatste keren bestelden we kleinere series omdat we wisten dat de elektrische eraan kwam en daardoor investeringen enigszins uitgesteld. Bovendien groeit ons bedrijf hard. Het zou best eens kunnen zijn dat we vanaf nu nooit meer een nieuwe diesel meeneemheftruck hoeven te kopen en stap voor stap over kunnen op elektrisch.”