Maandenlang werd de nieuwe DAF al gespot met de nodige camouflage waardoor de nieuwsgierigheid alleen maar werd aangewakkerd. Het wachten is nu voorbij, dit is de nieuwe DAF!
Bekijk de video onderaan de pagina.
De onthulling van een geheel nieuw model is altijd een grote gebeurtenis omdat – anders dan bij personenauto’s – een vrachtwagenontwerp heel lang mee gaat. In het geval van DAF is dat zelfs bijna 35 jaar geweest want de huidige cabine werd in 1987 geïntroduceerd op de 95. Door de jaren heen werden het uiterlijk en de binnenkant steeds opgefrist om de DAF zo bij de tijd te houden. Sterker nog, door de verlenging van de cabine in 1994 en de introductie van de Super Space Cab gold de XF zelfs tot nu toe als een van de ruimste in de markt. Ook de bedden van de XF werden door chauffeurs geroemd vanwege hun breedte en fijne matrassen. Met de nieuwe DAF zet het merk die traditie voort.
Lees alle ins en outs over de nieuwe DAF in Truckstar editie 7. Bestel hem hier! Wil je altijd op de hoogte blijven en nooit meer een editie missen wordt dan nu abonnee!
XF, XG en XG+
Vandaag heeft DAF officieel de opvolger van de XF onthult. De kleinste houdt de naam XF, de grotere krijgt de naam XG en het vlaggenschip van DAF krijgt de naam XG+. Het grootste verschil tussen de XG en XG+ is de lengte van de cabine. De vloer in de XG is helemaal vlak hetgeen een stahoogte oplevert van meer dan twee meter. In de extra hoge variant is dat zelfs nog meer. De cabine biedt plaats aan een bed van 80 cm breed. Het bed zelf is elektrisch te verstellen, zoals een bed thuis.
Europese regelgeving
DAF is de eerste fabrikant die een reeks trucks introduceert die inspeelt op de nieuwe Europese regelgeving voor afmetingen en gewichten. Toonaangevende kwaliteit, efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort komen samen in de baanbrekende Nieuwe Generatie DAF.
Voor een optimale leefomgeving zijn beide stoelen te draaien als rust gemaakt moet worden. De zit achter het stuur zou op maat in te stellen moeten zijn door een veel betere verstelbaarheid van het stuur. Tevens zien we dat er keuze is uit conventionele buitenspiegels of camera’s. DAF is na Mercedes de tweede fabrikant die dit af fabriek levert.
Digitaal
Verder is het dashboard volledig digitaal met voor je, op het standaard display, alle rijgegevens. Op het tweede scherm, rechts op het dashboard, alle info over verwarming, audio en navigatie. We gaan ervan uit dat beide schermen via knoppen op het stuurwiel te bedienen zijn. Verder rekenen we erop dat de nieuwe DAF uitgerust kan worden met alle moderne veiligheidssystemen als Lane Keeping Assist, Lane Departure Warning, dodehoek waarschuwing en City Safety. Het dashboard en interieur krijgen een mix van grijstinten en bruin waarbij het dashboard wordt opgefrist met diverse metaalstroken.
Techniek
Over de techniek is momenteel nog weinig bekend maar 530 pk blijft de sterkste versie. Een handgeschakelde versnellingsbak is en wordt niet leverbaar. Verder zijn alle huidige asconfiguraties leverbaar voor zowel trekkers als bakwagens.
Veiligheid
Voor een onovertroffen direct zicht, wordt het ontwerp van de nieuwe cabine gekenmerkt door een grote voorruit en grote portierruiten met zeer lage portierlijnen. Optioneel is een ruit in het portier aan bijrijderszijde beschikbaar, die in combinatie met de neerklapbare bijrijdersstoel, vrij zicht biedt op eventuele voetgangers en fietsers die zich naast de vrachtwagen bevinden.
Ook nieuw is het DAF Digital Camera system, dat de hoofd- en breedzichtspiegels kan vervangen. De DAF Corner View biedt maximaal zicht op het gebied rondom de voorste raamstijl aan bijrijderszijde. Verder is de volledige verlichting van de voertuigen volledig uitgevoerd in LED, wat bijdraagt aan een optimaal zicht en een optimale zichtbaarheid
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees meer over de nieuwe DAF in Truckstar editie 7. Bestel hem hier! Of wil je altijd op de hoogte blijven en nooit meer een editie missen wordt dan nu abonnee!