Recentelijk heeft Cargo Service Europe (CSE) uit Oss een order getekend voor 60 nieuwe Volvo FH LNG-trucks. De order bestaat uit 20 Volvo FH 4×2 LNG-trekkers en 40 Volvo FH 6×2 LNG-trucks met naloopas. Alle trucks hebben een vermogen van 460 pk.
De voertuigen worden ingezet voor het transport van lege blikken naar frisdrank- en bierfabrikanten en dienen ter verduurzaming van het huidige wagenpark van CSE. Vooral het gegeven dat er met (Bio-)LNG een aanzienlijke CO2-reductie gerealiseerd kan worden, was voor CSE reden om over te stappen op LNG-trucks.
Keuze voor Volvo
De visie van Martijn Vos, directeur CSE, is om een CO2-neutrale logistieke keten op te zetten voor de belevering van lege blikken aan o.a. frisdrank- en bierfabrikanten. “Om onze duurzaamheidsvisie te verwezenlijken, zijn we een dialoog opgestart met onze klanten. Centraal stond hierbij hoe we gezamenlijk verduurzaming kunnen vormgeven en welke leveranciers daarbij de beste business case hebben. Zo kwamen we uit bij Volvo Trucks Nederland, Volvo-dealer BAS Truck Center en energieleveranciers”, vertelt hij.
Meer lezen over hoe truckfabrikanten omgaan met de elektrificatie van hun truckgamma? Bestel nu Truckstar 6 en ontvang daarbij gratis de eerste Truckstar e-Mobility Special!
Transitie naar Bio-LNG
CSE ziet LNG als transitiebrandstof naar het CO2-neutrale Bio-LNG. “Het feit dat ons transport met de inzet van Bio-LNG CO2-neutraal kan, spreekt ons enorm aan. Bio-LNG is nu nog niet optimaal verkrijgbaar, maar we hebben er na overleg met LNG-leveranciers alle vertrouwen in dat het aandeel Bio-LNG de komende jaren flink zal toenemen. Investeren in LNG maakt de weg naar Bio-LNG vrij”, vervolgt Martijn Vos.
‘Duurzaam karakter’
Cargo Service Europe (CSE) uit Oss is in 2010 opgericht. In korte tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke speler in het full truck load en grootvolume-segment. De onderneming heeft zich gespecialiseerd in het vervoer en de opslag van lege blikken waarin CSE een leidende rol vervult binnen de Benelux. Het bedrijf verzorgt de regie over de logistieke keten. “Vanaf de rol aluminium waaruit de blikken geproduceerd worden tot aan het blikje dat bij de klant afgeleverd wordt. Ook nemen wij lege pallets weer mee retour. Wij hebben voor onze transport en opslag verschillende slimme oplossingen bedacht waarmee we de keten efficiënt en duurzaam inrichten. De nieuwe LNG-trucks passen perfect in dat duurzame karakter”, besluit Martijn Vos.