In 2020 heeft VSDV (Van Straalen de Vries) een gigantische groei doorgemaakt door overnames van Beve Transport, Bijvoet Transporten, TLS Logistics, Sandstra Transport en Otten Transport. Met de aanschaf van twee Iveco S-Way NP’s op LNG kunnen zij richting geven aan hun duurzaamheidambities.
Van Straalen Transport en De Vries Transport zijn in 2004 in elkaar overgevloeid om vanuit daar verder te groeien. Daarnaast hebben zij ook een efficiencyslag kunnen doorvoeren, omdat zij diverse collega transporteurs hebben overgenomen. Het voornaamste doel daarbij was om alle voertuigen effectiever in te zetten, zodat alle TCO’s naar beneden kunnen worden gedrukt. Ooit is VSDV begonnen als klein familiebedrijf, maar inmiddels zijn zij uitgegroeid tot één van de grootste transportbedrijven in Nederland met zowel nationale als internationale transportactiviteiten.
Met een warehousecapaciteit voor meer dan 9.000 pallets en een rijke vloot van circa 600 trekkende eenheden bedient VSDV haar klanten. Daarbij richten zij zich voornamelijk op geconditioneerd transport, bloemen & planten- en bloembollen transport, winkeldistributie, schuifzeil transport, LZV transport en container transport.
Verantwoordelijk verduurzamen
VSDV heeft besloten om twee Iveco’s op LNG aan te schaffen, waardoor zij bij twee entiteiten de CO₂-footprint kunnen verkleinen. De LNG-trucks stoten namelijk 10% minder uit dan een vergelijkbare dieseltruck. Financieel verantwoordelijk zetten zij nu deze stap om te verduurzamen. Op basis van het MAUT-voordeel kan VSDV flink wat geld besparen. VSDV kan bovendien rekenen op een milieu-investeringsaftrek (MIA) tot wel 13,5% en een CEF-subsidie, waardoor zij de meerprijs van hun aanwinsten relatief snel kunnen terugverdienen.
Duurzame kilometers
VSDV kiest er bewust voor om één S-Way NP te laten rijden voor Otten Transport vanuit de vestiging in Hoogeveen. Deze truck wordt ingezet voor pendelritten naar Duitsland. De andere Iveco heeft als standplaats Zwaagdijk en wordt multifunctioneel ingezet voor VSDV. Allebei de trekkers gaan circa 120.000 kilometer per jaar rijden, waarvan het grootste gedeelte in Duitsland. Daar is de business case ook op gebouwd. Deze LNG-trucks beschikken over de hoogst haalbare actieradius van circo 1.600 kilometer. De aanwinsten kennen bovendien een onderhoudsinterval van 90.000 kilometer.
Veekro Bedrijfswagens
Duncan Kavelaar, Verkoopadviseur bij Veekro Bedrijfswagens vertelt: “Als buurman zijn we enorm trots dat we twee Iveco’s hebben afgeleverd bij zo’n aansprekend transportbedrijf in Nederland.”