De lege kaasschappen bij Albert Heijn kunnen de komende dagen weer gevuld worden. Veel soorten kaas konden afgelopen week niet geleverd worden door een hack bij logistiek bedrijf Bakker.
Alle IT-systemen werken weer, zegt Bakker-directeur Toon Verhoeven tegen de NOS. “Gisteren kregen we groen licht, momenteel zijn we met klanten aan het afstemmen hoe we weer gaan opstarten met leveringen.”
De directeur bevestigt na berichtgeving van de Telegraaf dat het om zogeheten ransomware ging. Dat is gijzelsoftware waarbij de hacker pas na betaling van geld toegang tot de systemen wil geven. Of er betaald is om weer aan het werk te kunnen, wil Verhoeven niet zeggen. “We hebben aangifte gedaan en het ligt nu bij justitie, daar doen we verder geen uitspraken over. We hebben de afgelopen zes dagen keihard gewerkt om onze informatiesystemen weer in de lucht te krijgen.”
‘Geen orders meer’
Het logistieke bedrijf is in de nacht van 4 op 5 april gehackt. Daardoor kwam de levering vanuit magazijnen in Zeewolde, Tilburg en Heerenveen stil te liggen. “Wij konden geen orders meer ontvangen van klanten”, zegt Verhoeven. “En in onze magazijnen wisten we niet meer waar producten stonden. Dat zijn hele grote magazijnen, je gaat niet even een pallet zoeken. Ook konden we onze transporten niet meer plannen. We hebben honderden vrachtwagens, dat ging ook niet met de hand.”
Roombrie
Albert Heijn zegt in een reactie dat Bakker er met man en macht aan werkt om de beschikbaarheid van kaas weer op orde te krijgen. “Het is aan de beterende hand. Online is het nog wat lastig misschien qua bestellen van bijvoorbeeld roombrie, geraspte kaas of plakken kaas, maar de winkels worden bevoorraad”, aldus een woordvoerder.
Bakker Logistiek levert niet alleen kaas aan Albert Heijn, maar ook een breed assortiment van onder meer snoep en koek aan verschillende ketens.
Bron: NOS