Oosterholt Transport uit Keldonk (bij Erp) nam recent twee nieuwe Scania’s P410 als 4×2 trekker in gebruik waarvan één in een Fuelfighter uitvoering en de ander met een cabinekraan is uitgerust. Het bedrijf, dat uitsluitend met Scania’s rijdt, is onder meer gespecialiseerd in het transport van geconditioneerde goederen.
“Normaal kiezen wij voor een R-cabine. Maar bij de inzet van deze twee voertuigen was een optimale instap belangrijk. Daarom hebben we deze keer voor de lagere P-cabine gekozen”, vertelt directeur eigenaar Gerhard Oosterholt.
12 Scania’s
Oosterholt begon in 1997 met één gebruikte truck. “Dat was een Scania en dat merk is mij altijd goed bevallen”, vertelt Gerhard. “We hebben tussendoor wel eens wat anders geprobeerd maar de laatste jaren rijden we alleen nog met Scania. We hebben er nu 12. Dat heeft zeker ook te maken met het contact met de Scaniadealer in Veghel. Dat is over de jaren heen heel professioneel en vooral heel goed. En dat is voor ons belangrijk. Wij rijden gemiddeld zo’n 80.000 kilometer per jaar. Dus als je de auto’s goed bijhoudt, kunnen we er zeker 10 jaar mee doen. Maar dan heb je wel een goede dealer nodig die weet hoe de trucks worden gebruikt en zorgt voor een optimale inzetbaarheid.”
‘Vroeg beginnen’
Oosterholt heeft meerdere speerpunten binnen zijn bedrijfsvoering. “Wij rijden in het conditioneerde transport. Ook met hangend vlees. Daarnaast hebben wij heel veel ervaring met de logistiek en het transport van staal en verzorgen we rangeerservices met terminaltrekkers en indien nodig zorgen we ook voor opleggers. Maar als je één gemeenschappelijke noemer moet noemen, zou dat waarschijnlijk zijn dat wij voor het merendeel vroeg beginnen. Vaak tussen 02.00 en 05:00 uur in de ochtend. We staan nagenoeg nooit ergens over en onze vroegste chauffeurs zijn vaak al tussen 14:00 en 17:00 uur weer thuis. Maar het is wel apart werken. Daarnaast vragen wij om de nodige flexibiliteit van onze 30 medewerkers. Dit alles om onze klanten zoveel mogelijk te ontzorgen.”
Dat komt omdat Gerhard verwacht dat zijn chauffeurs indien nodig ook kunnen bijspringen op de rangeerservice en omgekeerd. “Wel zien we dat niet elke chauffeur graag deze uitdaging aangaat. Aan de Scania zal het niet liggen. Ik ken eigenlijk geen chauffeurs die daar niet op willen rijden. Maar niet iedereen wil zo vroeg beginnen of op een terminaltrekker zitten. En anderen willen juist het liefste rangeren. Maar échte duizendpoten zijn schaars. Ik zou nog wel een paar goede mensen kunnen gebruiken.”
Cabinekraan
De twee nieuwe Scania’s zijn ook qua cabine niet identiek. “De ene heeft een P slaapcabine met een normaal dak. Die willen we in de dagdistributie inzetten. Daar is de P-cabine natuurlijk geknipt voor. En in de lange uitvoering krijgt de chauffeur toch genoeg ruimte mee. De andere trekker heeft een verlengde dagcabine. Dat heeft te maken met de 20 t/m Palfinger cabinekraan die we er opgebouwd hebben. Daarom heeft die truck ook een zwaardere vooras. Met die auto gaan we dat werk doen waar het zelf kunnen laden en lossen een voorwaarde is. Daar hebben wij veel ervaring mee. Maar we zouden er ook mee in de bouw kunnen werken; bijvoorbeeld in het glaszetten.”
Fuel Fighter edition
Dat Gerhard een truck in een Fuel Fighter edition kocht heeft niet alleen te maken met de vele opties, als LED-verlichting, een luxe stoel en de retarder met ACC. “Dat was een goed aanbod,”, vertelt hij. “Maar het heeft zeker ook te maken met mijn beperkte tijd. Ik weet al een tijd dat ik meer aan het brandstofverbruik en de rijstijl zou moeten doen. Ik krijg ook standaard wekelijkse de rapporten van Scania waarin alle gegevens per auto keurig in staan. Maar ik had het altijd zo druk dat het er niet genoeg van gekomen is om dat aan de chauffeurs terug te koppelen. Gelukkig worden er tegenwoordig veel taken van mij overgenomen door mijn zoon Maick en dochter Kelly waardoor ik mij ook op andere dingen kan richten.”