Met een Fassi cabinekraan van maar liefst 215 tonmeter, nam kraanbedrijf Mick uit Volendam deze maand de zwaarste cabinekraan in gebruik die ooit in Nederland op een Scaniachassis is gebouwd. Niet alleen de kraan is exceptioneel. De truck is overigens al de derde Scania die de Mick Volendam Groep in gebruik neemt.
Ook de Scania zelf is met zijn 10×4 configuratie, 650 pk sterke V8 motor en een hoge R-cabine een niet alledaagse verschijning.
Scaniachassis af-fabriek optimaal
“Als het om een truck met een zware cabinekraan gaat, zijn er eigenlijk maar twee merken en voor ons maar één: Scania”, vertelt Nico Tol over de investering. “Dat heeft alles te maken met de klik die we met de dealer in Amsterdam hebben, de excellente service en het feit dat we bij Scania ook meteen het onderhoudscontract en de financiering hebben ondergebracht. Dat houdt de lijnen kort. Daar komt bij dat het Scaniachassis af-fabriek al helemaal optimaal is voor dit soort opbouw: laag en, omdat de af-fabriek te bestellen innerliner helemaal tot voorin doorloopt, supersterk en stijf.”
Dat laatste is echt een pluspunt. Want de 10×4 tilt een zware kraan die in combinatie met een uitschuifbare jib tot 40 meter hoog komt. “Of héél ver verticaal kan hijsen en dat gebruiken wij net zo vaak”, vertelt Nico Tol. “Daarom hebben wij ook een zware lier op de auto zodat we ook met een stationair geplaatste giek kunnen hijsen. Dan zijn de krachten die op de auto komen natuurlijk heel groot. Een Scania kan dat hebben.”
16 tons stempelpoot voorop
En dat nagenoeg rondom. Want dankzij de vijfde 16 tons stempelpoot vóór op de truck, kan de kraanoperator ook over de cabine hijsen. Die dan wel hoog is. “Dat klopt, maar dat hoge dak is een bewuste keuze”, vertelt Nico Tol. “Onderweg wil je de kraan een beetje uit de wind houden, anders waait er ongelooflijk veel vuil in. En omdat de jongens vaak ’s nachts werken, slapen ze toch nog wel geregeld in de auto. Dan moet je wat ruimte hebben.”
“Deze auto betekent een forse investering, maar is in feite een besparing”, geeft Nico Tol wat diepere achtergrond over de aanschaf. “Met deze 215 tonmeter kraan kunnen we op heel veel van onze klussen met één autolaadkraan toe waar we er tot nu toe twee voor moesten inzetten. Meestal omdat het te hijsen gewicht versus de afstand nét niet paste voor één kraan. Maar dan staan er wel twee auto’s op één klus te draaien die samen weer een stevige overcapaciteit hebben. Dat is niet efficiënt. Dat kan vanaf nu beter, waardoor we op meer plaatsen tegelijk aanwezig kunnen zijn om iedereen te helpen.”
Grote speler
Nico Tol noemt de Mick Volendam Groep een redelijk grote speler in de kraanverhuurbranche wat op de omvang van de operatie slaat. Want naast nu vijf autolaadkranen tussen 65 tonmeter en de nieuwe 215 tonmeter zet het bedrijf ook nog vier telekranen en zes torenkranen in bij zeer verschillende werkzaamheden. “Zo zitten wij veel in Amsterdam, bijvoorbeeld bij het plaatsen van bordessen. Die wegen toch nog gauw zo’n 11 ton en dat moet dan naar de achtste verdieping. Maar we werken ook veel voor Tata Steel in het onderhoud en constructie. Met andere auto’s doen we weer veel glas.”
Wendbaar
De 10×4 mag dan een hele grote auto lijken, in de praktijk is er juist enorm gepast en gemeten om hem zo compact mogelijk te houden. “Met deze truck willen we naar plaatsen waar je met een mobiele telekraan minder makkelijk komt. Dus moet hij wendbaar zijn wat met die drie sturende assen goed geregeld is. We willen hem ook multifunctioneel inzetten. Dat doen we met de mogelijkheden die de zware 3,5 duims schuifschotel ons biedt. Daardoor kunnen we zowel een vier meter lange laadbak als een complete dieplader meenemen. Dat gebeurt nog wel eens als we een rupskraan moeten vervoeren. Dan zitten we met ontheffing op 22 meter lengte. En verder moet er heel veel uitrusting mee. Want je wilt niet nog weer een truck apart moeten meesturen om de zaken als de het verlengstuk van de jib, de evenaar en al dat soort spullen te vervoeren. Elk hoekje en gaatje is dan ook benut voor opslag van hijskettingen, singles, sluitstukken enzovoort. Al dat RVS-werk is gedaan door Stam in Obdam. De kraan en steunpoten zelf zijn gemonteerd door De Jong BV in IJmuiden.”
100 ton GVW
Dat Nico Tol voor een 650 pk achtcilinder kiest, vind hij geen overbodige luxe. “Zeker met een dieplader erachter gaat het bij ons vaak richting de 100 ton GVW want zo’n rupskraan alleen al weegt meer dan 60 ton. Dat is het maximale waarop deze auto onder ontheffing is gekeurd. Maar dan wordt die wél gebruikt, toch?”