Scania heeft de doelstelling dat in 2030 minimaal de helft van alle nieuwe voertuigen is uitgerust met een (hybride)elektrische aandrijving. Gezien deze ambitieuze doelstelling werd uitgezien naar de ondertekening van de Uitvoeringsagenda Zero Emissie Stadslogistiek (ZES).
Dit convenant regelt de richtlijnen voor de zero-emissie stadsdistributie; inclusief de nodige incentives om transportondernemers te ondersteunen bij de investering in nieuwe elektrische voertuigen. Nu blijkt dat deze ondersteuning alleen bestelbussen betreft, is men bij Scania Nederland op z’n zachtst gezegd teleurgesteld. Managing Director Janko van der Baan: “Het is nú het moment om de elektrificering van stadsdistributie een vliegende start te geven. De trucks zijn er, we zijn in gesprek met enthousiaste klanten die willen investeren en hadden er helemaal op gerekend dat ook de subsidieregeling zou worden aangekondigd. Jammer.”
‘Teleurstellend’
In het klimaatakkoord is 94 miljoen Euro subsidie voorzien voor de aanschaf van zware elektrische trucks en stadsdistributie is bij uitstek waar de inzet van elektrische voertuigen de meeste voordelen bieden. Scania biedt zowel een batterij-elektrische truck als een (plug-in)hybride voertuig voor distributie. Janko van der Baan: “Met name uit het retailsegment is er veel belangstelling voor onze elektrische trucks. Daarom is ook met belangstelling uitgezien naar de ondertekening van het ZES convenant waarin een algemene stimuleringsregeling werd verwacht. Vanuit Scania vinden we het teleurstellend dat deze voor trucks niet in de huidige regeling is opgenomen. Dit gaat ons niet helpen om de noodzakelijke snelle opschaling te realiseren.” Van der Baan refereert hierbij aan de doelstelling van het Ministerie van I&W om in Nederland in 2025 minimaal 5.000 elektrische trucks op de weg te hebben.
Momentum
De algemene verwachting is dat het subsidieloket voor elektrische truck nu pas in 2022 open gaat. Van der Baan: “Die 94 miljoen Euro die in het klimaatakkoord is afgesproken blijft gewoon staan, dus die komt dan een jaar later voor de transportondernemers beschikbaar. We missen nu alleen het momentum in de branche terwijl juist nu alle neuzen in dezelfde richting staan en we concrete stappen kunnen zetten.”
‘DKTI-3 regeling niet voldoende’
Tijdens de presentatie van de Uitvoeringsagenda ZES is voor subsidiemogelijkheden voor elektrische trucks met name verwezen naar de DKTI-3 regeling. Deze biedt hierin ook mogelijkheden, maar is wel een stuk beperkter. Van der Baan: “Wij delen de mening van de RAI dat de DKTI-3 regeling hiervoor een stuk minder interessant is. Deze ‘learning by doing’ regeling is om nieuwe technologieën en concepten uit te proberen en omvat slechts 11 miljoen Euro. De batterij-elektrische truck is echter al een bewezen fabrieksoplossing. Dat hoeven we niet meer te leren, dat moeten we gewoon doen! Samen met energieleverancier Engie leveren we een complete oplossing waarmee de transportondernemer direct mee van start kan. Bovendien gaat de DKTI-3 regeling niet voldoende zijn om de vliegende start te creëren die nodig is om over slechts vier jaar al 5.000 elektrische voertuigen op de weg te hebben.”
Productie
Desondanks pakt Scania voortvarend de handschoen op om haar aandeel te leveren in de elektrische doelstellingen die op tafel liggen. “Onze productie is hard aan het opschalen om het volume elektrische trucks en (plug-in) hybrides uit te breiden. Ook zullen wij regelmatig nieuwe elektrische producten aan ons programma toevoegen.”
Nu vindt de productie van de elektrische voertuigen alleen nog plaats in de Zweedse Scania-fabriek in Södertälje. Op termijn zal dat ook het geval zijn in andere Scania-fabrieken. Een tijdspad hiervoor is echter nog niet bekend. In Södertälje is men onlangs ook gestart met de bouw van een batterijfabriek waar Scania, samen met partner Northvolt, de nieuwste generatie batterijen gaat bouwen.