Op 1 januari 2021 is het Nederlandse aannemersconsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC) begonnen met de voorbereidingen voor de bouw van de grootschalige tunnelelementenfabriek in Rødbyhavn.
Hier zullen de komende jaren de 79 tunnelelementen van elk 217 meter lang worden gebouwd die later in een uitgegraven geul zullen worden afgezonken om zo de nieuwe 18 kilometer lange Fehmarnbelt Tunnel te vormen. De tunnelelementenfabriek, waarvan de grootte overeenkomt met 200 voetbalvelden, wordt een van de grootste fabrieken in Denemarken en de totale bouwplaats wordt de grootste in zijn soort in Noord-Europa. De eerste voorbereidingen betreffen de bouw van een nieuwe werkhaven in Rødbyhavn. Deze werkhaven is de toegangspoort tot de bouw van de tunnelelementenfabriek, aangezien vanuit de werkhaven de 73.000 ton wegende tunnelelementen naar de Fehmarnbelt zullen worden verscheept. De haven wordt naar verwachting eind 2021 opgeleverd.
Eerste plannen
Al in 1991 zijn de eerste plannen voor een nieuwe tunnelverbinding tussen Duitsland en Denemarken gemaakt. Pas in 2019 zijn alle benodigde handtekeningen gezet voor de daadwerkelijke bouw. De Fehmarnbelt Tunnel moet het Duitse eiland Fehmarn met het Deense eiland Lolland verbinden en een aanvulling vormen op de veerverbinding Puttgarden-Rødby. De tunnel krijgt niet alleen rijstroken voor autoverkeer maar ook twee sporen voor een directe treinverbinding. De nieuwe verbinding moet de reistijd van Duitsland naar Denemarken flink verkorten. De reis per auto duurt dan tien minuten en per trein slechts zeven.
Afgezonken tunnel
De Fehmarnbelt-verbinding wordt gebouwd als een afgezonken tunnel tussen Rødbyhavn op Lolland en het Duitse eiland Fehmarn. In tegenstelling tot een boortunnel, bestaat een afgezonken tunnel uit holle betonnen elementen. Deze worden op het land gestort en sectie voor sectie geassembleerd om de tunnel te vormen. Er moet eerst een sleuf voor de tunnel in de zeebodem worden gegraven om de Fehmarnbelt-verbinding te bouwen. Deze sleuf wordt tot 60 meter breed, 16 meter diep en 18 kilometer lang. In totaal wordt zo’n 19 miljoen kubieke meter steen en zand uit de zeebodem gehaald.
Als de sleuf in de zeebodem klaar is, kan het werk van het plaatsen van de tunnelelementen doorgaan. Elk tunnelelement weegt 73.000 ton, maar kan in het water drijven omdat het hol is en afgedicht met schotten. Grote sleepboten slepen de elementen naar de Fehmarnbelt, waar ze met een hoge mate van precisie op de zeebodem worden neergelaten en vervolgens worden geassembleerd. Naar verwachting is de tunnel in 2029 gereed.