Transporteurs die veel op Engeland rijden, krijgen deze maand klap na klap. Allereerst was het door de aanstaande Brexit per 31 december – en alle onduidelijkheden daarbij – topdrukte bij de firma’s. Nog allerlei klanten willen hun goederen voor die datum in het Verenigd Koninkrijk (VK) geleverd hebben.
En dan is daar nu de ontdekking van een gemuteerde vorm van het coronavirus waardoor het VK echt op slot is gegaan. Zo is er helemaal geen personenverkeer meer mogelijk tussen het VK en de rest van Europa. Voor vrachtverkeer wordt een uitzondering gemaakt maar ook daar zijn beperkingen. Frankrijk heeft in ieder geval voor 48 uur de Eurotunnel tussen Calais en Dover gesloten. Ook de veerdiensten daar varen niet meer. Dat betekent dat vrachtverkeer vast zit in Dover.
Chauffeurs die nu in Engeland zijn, wordt aangeraden niet meer naar Dover te rijden. Inmiddels heeft het Britse graafschap Kent de snelwegen naar havenplaats Dover afgesloten. Op deze manier is het onmogelijk voor het vrachtverkeer om naar de Europese Unie te gaan. Met de wegafsluitingen willen de lokale autoriteiten chaos op de snelweg, door lange files met vrachtwagens, voor mensen uit de regio voorkomen. Kent maakt de voormalige luchthaven Manston gereed om de vrachtwagens tijdelijk op te vangen. Op het vliegveld is ruimte voor het parkeren van 4000 vrachtwagens.
Ferrymaatschappijen
Op hun website meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN) dat ferrymaatschappijen Stena Line, P&O Ferries en DFDS blijven varen tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Echter er is alleen vrachtvervoer – begeleid en onbegeleid – nog mogelijk van en naar het Verenigd Koninkrijk (VK). Zo kunnen mogelijk gestrande vrachtwagenchauffeurs toch terugkeren naar huis. De afvaart van DFDS van Newcastle naar IJmuiden van afgelopen zondagavond werd wel geannuleerd.
Ook de Belgische regering liet zondag vanaf middernacht alle vluchten vanuit het Verenigd Koninkrijk stilleggen. Evenals de treinen van Eurostar, die mogen vanuit Londen België niet meer in. Het inreisverbod is in eerste instantie 24 uur van kracht.
‘Hopen dat we onze chauffeurs voor de kerst thuis krijgen’
Bij Engeland-specialist DLG Logistics is het zo druk door de nieuwe beperkingen dat men geen tijd heeft ons te woord te staan. Er moet zoveel geregeld worden. Hetzelfde geldt bij transportbedrijf Thomas Boers waar we wel even iemand spreken. ,,We hebben nu 24 auto’s in Engeland staan, waarvan we hopen dat we de chauffeurs nog voor Kerst thuis krijgen. Vanavond gaan er toch nog een paar auto’s heen omdat we zoveel klanten hebben die hun goederen nog in Engeland willen krijgen.” Men bevestigd dat het de afgelopen weken al een gekkenhuis was en nu komt deze lockdown daar nog bij. ,,Er is eigenlijk geen beginnen aan.”