De eerste vier tot zes weken van 2021 gaan onvermijdelijk gepaard met oponthoud en opstoppingen in en rond Mainport Rotterdam. Tientallen vrachtwagens en busjes op weg naar het Verenigd Koninkrijk zullen stranden omdat die niet op tijd zijn aangemeld of niet beschikken over de benodigde douanedocumenten. Naar verwachting beschikt één op vier van de vervoerders naar het Verenigd Koninkrijk niet over alle juiste documenten.
Dat concludeert Douane op basis van een inventarisatie van gegevens over de gevolgen van Brexit voor het goederenverkeer met het VK. De inventarisatie is gedaan onder ferryterminals, havenautoriteiten en bij de Douane-systemen zelf.
Ondanks de gerealiseerde voorzieningen en het vele voorbereidende werk van Douane en andere partijen in de haven, zal er oponthoud zijn. Nanette van Schelven, directeur-generaal van Douane: “We doen nogmaals de oproep aan ondernemers die handelen met het VK om in actie te komen zodat ze niet vast komen te staan. En daardoor het oponthoud voor alle vervoerders zo beperkt mogelijk blijft.”
Noodparkeerplaatsen
De Douane heeft in 2019 en 2020 brieven gestuurd naar 76.000 ondernemers die zaken doen met het VK. Dit om hen te wijzen op maatregelen die zij in voorbereiding op Brexit moeten nemen. Ook andere partijen in de haven hebben duidelijk gemaakt hoe ze zich moete voorbereiden op de Brexit. Vervoerders die hun lading niet op de juiste manier van te voren hebben aangemeld bij het communitysysteem in de haven, Portbase, krijgen geen toegang tot de ferryterminals. Als dit het geval is worden trucks doorverwezen naar speciaal daarvoor ingerichte noodparkeerplaatsen. Op de tijdelijke parkeerplaatsen kunnen de vervoerders alsnog de documenten in orde maken. Om filevorming op het wegennet rondom de zeehavens te beperken, zijn verkeerscirculatieplannen door Rijkswaterstaat opgesteld. Bij filevorming treden die onmiddellijk in werking.
Lees verder onder de foto.
Crisismodus
In de eerste weken van januari gaat de Douane in crisismodus werken, net als de samenwerkende partijen in de haven. Help- en servicedesks van Douane houden rekening met een toename van het aantal vragen. Daarom zijn er afspraken gemaakt tussen alle betrokken servicedesks over het beantwoorden van vragen van vervoerders. De betrokken servicedesks zijn Portbase, Logius, Brexitloket, Nationale Helpdesk Douane en de Douanetelefoon. Ook zijn andere maatregelen genomen zoals ruimere openingstijden en extra personeel om problemen op te lossen.
“Op de gevolgen van Brexit die we kunnen voorzien, zijn we zo goed mogelijk voorbereid”, zegt Van Schelven. “Ook als er geen akkoord komt tussen het VK en de EU borgt de Douane de continuïteit van het goederenverkeer zo goed mogelijk.”
900 nieuwe douaniers
De Douane is klaar voor een forse toename van de aangiftevolumes. Alsmede voor een forse toename van het aantal douaneklanten en meer reizigersbagage waarop douanetoezicht nodig is. Ook de inrichting van de douanesystemen voor nieuwe grensprocessen bij de ferry’s van en naar het VK is aangepast op de nieuwe situatie. Ruim 900 nieuwe douaniers zijn geworven en opgeleid speciaal voor de Brexit. Er worden voortdurend oefeningen gehouden op de ferryterminals, samen met ferrymaatschappijen, havenbedrijven, inspectiediensten en andere instanties. Zodoende is geïnvesteerd in extra werkplekken, uitrusting, controlemiddelen en zijn nieuwe controlelocaties op de ferryterminals gerealiseerd.