Ambulance Amsterdam, één van de grootste ambulancediensten van Nederland, heeft gekozen voor Webfleet, de telematica-oplossing van Webfleet Solutions. Nu kan de dienst op efficiënte wijze de juiste medewerkers toegang geven tot de ambulances, zodat de kans op misbruik van de voertuigen geminimaliseerd is.
Daarnaast wordt de telematica-oplossing ook ingezet voor informatie en rapportages over de status en het onderhoud van het voertuig. Maar ook om het gebruik van licht- en geluidssignalen en de lokalisering van de ambulances en de ondersteunende voertuigen.
Bert Bos, teammanager facilitaire dienst bij Ambulance Amsterdam: “Ons doel is het leveren van goede ambulancezorg in de breedste zin van het woord, en zo veilig mogelijk patiënten te vervoeren door vaak drukke verkeerssituaties. Dat betekent dat onze medewerkers bij spoedeisende hulp onmiddellijk toegang moeten krijgen tot de ambulance. Tot voor kort gebruikten we hiervoor anonieme pasjes, of tags genaamd, die alle chauffeurs konden gebruiken voor het activeren van de ambulance. We maken regelmatig gebruik van uitzendkrachten, en die namen wel eens per ongeluk een pasje mee. Ook als mensen uit dienst traden ontbrak er soms een tag. Het deactiveren van de verdwenen pasjes was niet mogelijk, waardoor er een kans was dat de ambulances in verkeerde handen konden vallen. Dat wilden we vermijden.”
Kans op misbruik verkleind
Met de oplossing van Webfleet Solutions kan Ambulance Amsterdam de pasjes wél deactiveren, zowel op kantoor als op afstand. De tag kan dus op elk moment en waar het zich ook bevindt, aangepast worden. De kans op misbruik van de vervoersmiddelen is hierdoor flink verkleind. Het gehele wagenpark van Ambulance Amsterdam maakt gebruik van Webfleet. Deze bevat 102 voertuigen (waarvan 75 ambulances) die rijden in de regio’s Amsterdam-Amstelland, Zaanstreek-Waterland en Kennemerland.
‘Geen zorgen’
Bos: “Naast het feit dat we ons geen zorgen meer hoeven te maken over de pasjes, hebben we met Webfleet ook een registratielijst gemaakt van alle geautoriseerde medewerkers die toegang hebben tot de voertuigen. Het is heel eenvoudig om er snel medewerkers aan toe te voegen of te verwijderen. Het gebruiksvriendelijke dashboard zorgt er bovendien voor dat we altijd inzicht hebben in de status van de voertuigen. Voor de ambulances is het natuurlijk heel belangrijk dat alle boordaccu’s voor de interne apparatuur is opgeladen. We kunnen precies zien welke voertuigen aan de stekker staan, waar deze zich bevinden en of er een onderhoudsbeurt nodig is. Zo blijven niet alleen onze voertuigen veilig, maar houden we ook de kwaliteit van onze zorgverlening hoog.”
Over Webfleet Solutions
Webfleet Solutions is een dochteronderneming van Bridgestone. Het is een van ’s werelds grootse aanbieders van telematica-oplossingen voor wagenparkbeheer, voertuigtelematica en connected cars. Webfleet, het paradepaardje onder zijn Software-as-a-Service (SaaS)-oplossingen, wordt door bedrijven van elke omvang gebruikt voor het verbeteren van de voertuigprestaties. Alsmede het besparen van brandstof, het ondersteunen van chauffeurs en het verhogen van de efficiëntie van het wagenpark. Ook biedt het daarnaast diensten aan voor verzekeraars, leasebedrijven, auto-importeurs en dienstverleners die voorzien in de behoeften van zowel consumenten als zakelijke klanten. Webfleet Solutions heeft wereldwijd 50.000 klanten en ondersteunt bestuurders in ruim 100 landen.