De Hartman Groep heeft onlangs vier Volvo FH 460 Globetrotter LNG-trucks in bedrijf genomen. Twee Volvo’s zijn in de kleuren van Hartman Expeditie uitgevoerd en twee in de kleuren van J.P. Vis & Zn. Met de vier LNG-trekkers zetten deze transportbedrijven een nieuwe stap in de verduurzaming van het wegtransport van en naar Scandinavië.
De vier LNG-trekkers maken deel uit van de duurzaamheidsvisie van Hartman Expeditie en J.P. Vis & Zn. Onder de naam Green Label Logistics maken de bedrijven inzichtelijk wat de behaalde resultaten zijn en wat de doelstellingen rondom CO2-reductie zijn.
“Uiteindelijk gaan we voor CO2-neutraal transport en daarin is het rijden op LNG een belangrijke stap. Door onze ritten anders in te delen, kunnen we uitstekend uit de voeten met de actieradius van de Volvo LNG-trucks. De trekkers worden met name ingezet voor pendelritten naar het noorden waarbij we koppelen met chauffeurs die uit Scandinavië komen. Door in Hamburg LNG te tanken is de actieradius geen probleem”, aldus directeur Ronald Hartman.
Hoge kilometrage
De nieuwe Volvo-trekkers worden dag en nacht ingezet waardoor het kilometrage snel oploopt. Iedere avond vertrekken de trucks naar Noord-Duitsland om te koppelen. Bij terugkomst in Veenoord neemt een andere chauffeur de truck over voor een dagrit in Nederland. Daarbij wordt retourlading vanuit Scandinavië gelost in de Benelux, waarna verse waren geladen worden bij verschillende adressen. De Hartman Groep is gespecialiseerd in de groupage van geconditioneerde goederen zoals groenten en fruit en bloemen en planten. De lading wordt vervolgens in het nieuwe overslag DC in Veenoord overgeslagen en zo efficiënt mogelijk verdeeld voor de rit naar de eindbestemming. Door de omvang van het bedrijf, met inmiddels 120 trekkende eenheden, is er een constante stroom tussen Nederland, Denemarken, Zweden en Noorwegen.
Beste prijs per kilometer
De keuze voor Volvo LNG-trekkers werd ingegeven na een uitvoerige test over een langere periode. “De Volvo FH op LNG bleek voor ons de beste prijs per kilometer te combineren met het hoogste comfortniveau. De trucks rijden net als een dieseltruck, maar dan stiller. Verder werd de trekkracht van de FH 460 LNG met zijn 2300 Nm als erg goed ervaren door onze testchauffeurs. Daarnaast bood de Volvo FH LNG met zijn lange onderhoudsinterval (hetzelfde als die van een dieseltruck, red.) en de geavanceerde LNG-techniek de beste TCO”, aldus Ronald Hartman.