Maandagmiddag is de nieuwe TGX-reeks van MAN verkozen tot International Truck of the Year 2021. De award is door juryvoorzitter Gianenrico Griffini overhandigd aan Andreas Tostmann, CEO van MAN. Dit gebeurde, geheel coronaproof, virtueel op het MAN hoofdkantoor in München.
“De titel ‘International Truck of the Year’ is een geweldige erkenning voor het uitstekende werk van ons MAN-team. Al meer dan vijf jaar werkt het team aan één doel: de beste truck ontwikkelen voor de chauffeurs en onze klanten en deze op de weg krijgen. Deze felbegeerde prijs toont ons terug: doel bereikt”, zei Andreas Tostmann, voorzitter van de raad van bestuur van MAN Truck & Bus, tijdens de virtuele prijsuitreiking.
155 punten
De MAN nam het op tegen de andere kansmaker op de prijs, de Volvo FH. Het Zweedse merk is verslagen met een score van 155 punten tegen 101 punten. De award wordt jaarlijks uitgereikt aan een vrachtwagen die in het afgelopen jaar op de markt is gebracht. Er wordt rekening gehouden met een aantal belangrijke criteria, te weten:
- technologische innovatie
- veiligheid
- rijgedrag
- verbruik
- duurzaamheid
- total cost of ownership
- comfort
Testen
Sinds februari 2020 hebben de juryleden voor de ‘International Truck of the Year Award’ (ITOY) de gelegenheid gehad om de nieuwe MAN TGX uitgebreid te leren kennen. Naast het rijcomfort scoorde hij onder meer op de chauffeurswerkplek. Door het goed afleesbare volledig digitale display en de intuïtieve bediening van de rij- en multimediafuncties.
De ITOY-juryleden beoordeelden de woonkwaliteit van de nieuwe cabine net zo positief. Tijdens de testritten waren ze ook onder de indruk van de bijzondere efficiëntie van de Euro 6d-aandrijflijn in de nieuwe MAN TGX, die, in combinatie met de aerodynamische verbetering van het cabinedesign en de nog meer voorspellende MAN EfficientCruise GPS-cruisecontrol, een brandstofbesparing tot 8,2 procent oplevert in vergelijking met de vorige versie.
Onlangs maakten we een speciale uitgave van Truckstar; de MAN TGX Special. Deze is bijgevoegd bij Truckstar 11.
Het hoge veiligheidsniveau werd ook erkend door de jury. Zij reden met systemen als de radargestuurde afslag- en rijstrookwisselhulp, de rijbaanassistent en het assisteren bij het rijden in files. Deze veiligheidssystemen ontlasten de bestuurder en leveren tevens een belangrijke bijdrage aan de veiligheid van andere weggebruikers. Last but not least presenteerde de nieuwe MAN TGX zich aan de ITOY-experts als bijzonder toekomstgericht dankzij zijn connectiviteit. Volgens de jury is de elektronische architectuur van de MAN uniek in de bedrijfswagensector, net als het bijbehorende aanbod aan digitale diensten.
Over IToY
De ‘Truck of the Year’-organisatie is in 1977 opgericht door de Britse gespecialiseerde journalist Pat Kennett. Momenteel telt het 24 juryleden van transporttijdschriften uit heel Europa. Naast de ITOY-juryleden is de expertgroep uitgebreid met extra geassocieerde expertleden in China, India, Zuid-Afrika, Australië, Brazilië, Japan, Iran en Nieuw-Zeeland, om rekening te houden met de belangrijkste wereldmarkten voor vrachtvervoer over de weg.
Het doel van de jaarlijkse verkiezing is de toekenning van de nieuwe truck releases die de belangrijkste bijdrage aan de duurzame ontwikkeling van het vrachtvervoer over de weg te maken. Daartoe evalueren de internationaal erkende gespecialiseerde juryleden technische innovaties en verdere ontwikkelingen. Evenals innovaties, die een directe invloed hebben op de algehele economie, veiligheid of milieubelasting.
In totaal vertegenwoordigen de 24 Europese vakjournalisten van de toonaangevende publicaties over bedrijfsvoertuigen samen met hun acht aangesloten leden meer dan een miljoen lezers.