8 juni 2020 | 11:44

ETS2: bijna niet van echt te onderscheiden

ETS2 is een computerspel dat enorm populair is onder jongeren die chauffeur willen worden. Ook als je nog geen truck en geen rijbewijs hebt, kun je schitterende routes rijden en van alles meemaken. “Het is niet echt, maar wel op een ongelooflijk echte manier.”

Je vindt dit verhaal in Truckstar 5

We rijden op een rommelig industrieterrein in een onbekende stad. De weg tussen allerlei hekken en kriskras geparkeerde auto’s door wordt steeds krapper, maar Sebastiaan Rietbergen (18) uit Noordwijk weet zijn combinatie heelhuids door het doolhof van straatjes te sturen, achteruit het terrein van de klant op te rijden en netjes voor de ramp van de klant te parkeren. Als hij de handrem erop zet, kijkt hij me glimmend aan. “Netjes toch?”

We zitten op Sebastiaans zolderkamertje in Noordwijk, waar zijn spelcomputer staat opgesteld. Behalve het witte stuur dat Sebastiaan in de hand houdt, is het allemaal virtueel. Dat wil zeggen: de truck waarmee we rijden en het industrieterrein van de klant bestaan alleen op het scherm van de computer. Het is echter allemaal zo natuurgetrouw dat er wel echt zweet op ons voorhoofd staat vanwege de listige verkeerssituaties waarin we net waren beland.

Drie schermen

Sebastiaan volgt een opleiding tot chauffeur en mag op zijn stageplek dagelijks met een Sprinter de weg op. Toch vindt hij het nog steeds ontzettend leuk het ETS2-spel te spelen. Hij heeft dan ook een prachtige installatie. Pal naast het bed staat zijn pc met daarvoor een speciale gaming-stoel, een driespakig stuur en drie schermen. Ook een echte versnellingspook en echte pedalen ontbreken niet. “Ik ben in 2014 al begonnen met dit spel en heb het in de loop der tijd steeds verder uitgebreid. Na mijn opleiding zou ik het liefst chauffeur worden in het zwaartransport en dat soort werk kan ik hier op de computer al uitgebreid doen.”

Na de rit over het industrieterrein verplaatsen we ons daarom met een druk op de knop naar Spanje en gaan we met een zware diepladercombinatie nog even een ritje doen. De lading is een forse heistelling. Als we vanaf een truckstop bij Madrid vertrekken, belanden we al snel in een netelige situatie. Sebastiaan moet ergens keren vanwege een te laag viaduct, maar komt dan met zijn trekker vast te zitten achter een trottoirband. Zoiets zou je ook in het echt kunnen overkomen. En wat ook net echt is: een chauffeur van een andere truck komt helpen om het verkeer tegen te houden, zodat Sebastiaan voldoende ruimte heeft om te manoeuvreren.

ETS2 Scandinavia

Prachtige trajecten door de bergen van Noorwegen.

“Hoewel ik vroeger veel meer speelde, is het tegenwoordig nog steeds wel twee uur per dag”, vertelt Sebastiaan. “Je raakt eigenlijk nooit uitgespeeld. Zeker niet als je allerlei pakketten bestelt met extra landen, bijvoorbeeld Scandinavië of Vive la France. Met het Scandinavië-pakket kun je door mooie sneeuwlandschappen rijden, met extra uitdagingen op gladde en steile wegen. En met Vive la France krijg je nog meer steden en dorpjes, van Le Mans tot Nice, met mooie wegen langs de kust.”

Niet fanatiek

Vergeleken met de installatie van Sebastiaan is die van Jelle Bullens (15) uit Oisterwijk maar heel simpel. Hij heeft op het bureautje in zijn slaapkamer slechts een pc en een beeldscherm staan. Het bedienen van de versnellingsbak doet hij met zijn toetsenbord en het sturen gebeurt heel simpel met de muis. “Dit is voor mij voldoende”, zegt hij. “Ik vind het zo leuk genoeg. Heel fanatiek ben ik niet: gewoon na een schooldag een stukje sturen vind ik heel relaxed. Een beetje rijden, muziek luisteren, nieuwe routes ontdekken. Het liefst doe ik een rit naar Scandinavië, Stockholm bijvoorbeeld. Daar doe ik zo’n twee uur over, maar ik kan er € 10.000,- mee verdienen. Virtuele euro’s dan, waarmee ik aanpassingen aan mijn truck kan betalen. De mooiste rit die ik ooit heb gemaakt? Van Bergen naar Stavanger, door de ruige natuur van Noorwegen: prachtig.” Zijn auto is een Scania R580 V8.

Het leuke van ETS2 is dat je geld kunt verdienen met het vervoeren van ladingen. Net als in het echt dus, alleen bestaat het geld niet uit euro’s, maar uit een soort tegoedbonnen die je alleen in het spel kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor extra accessoires op je vrachtwagen, of zelfs een tweede truck, waarop je dan weer een andere ETS2-speler kunt laten rijden.

Transportbedrijf

Tim Bremmert (16) uit Hank had op zo’n manier een heel transportbedrijf opgebouwd met een wagenpark van verschillende auto’s. Daar zocht hij dan ladingen voor die moesten worden vervoerd; andere jongens liet hij de ritten uitvoeren. “Erg leuk, maar ook erg tijdrovend”, vertelt hij. “Uiteindelijk moest de school toch voorrang krijgen, dus ben ik gestopt met dat transportbedrijf en rijd ik tegenwoordig als charter voor anderen. Ik doe het tegenwoordig nog maar één uurtje per dag, dat is de grens die ik mezelf heb gesteld. Als je het niet inperkt, kun je er dag en nacht mee bezig zijn.”

Tim speelt het spel al sinds 2015. Zijn hele leven wil hij maar één ding: chauffeur worden. Het spel maakt dat al voor een deel waar. Zijn ouders steunen hem erin en hebben zelfs de serre die achter de keuken is bijgebouwd grotendeels voor het spel van Tim ingericht. Als hij ’s avonds het spel speelt, gaan in de serre de lichten uit en brandt alleen nog het rode licht van de cabine. Op het beeldscherm verlichten de koplampen van zijn DAF de weg, die steeds weer door nieuwe onbekende gebieden leidt.

Schades

Er komt nog best een stukje vakmanschap kijken bij dit type games. Als je niet goed oplet, zit je met je truck maar zo tegen de vangrail aan of raak je een stukje van een muur of een verkeersbord. Dat blijkt als we op bezoek zijn bij Duncan Ven (15) uit Hazerswoude-Dorp, die inmiddels een hoog level in het spel heeft bereikt. Op zijn computer heeft hij een programmaatje geïnstalleerd waarmee je onder winterse omstandigheden kunt rijden. De route die hij vanavond heeft gekozen, is niet bepaald rustgevend: de weg is nat en glimmerig en de ruitenwissers zwiepen zenuwachtig heen en weer. Dan blijkt in een bocht dat de snelheid net iets te hoog is gekozen: de achterkant van de trailer verliest wat grip en schampt langs de vangrail.

Dat gaat geld kosten, weet Duncan. Het systeem houdt alle fouten bij en straft ze af door geld af te trekken van de verdiensten. Ook als je je niet aan de rijtijden houdt, kun je worden gestraft: dan kun je een tijdlang niet harder rijden dan een bepaalde snelheid. Niet leuk. Gelukkig heeft Duncan in zijn loopbaan als ETS2-speler alleen nog maar een paar kleine schades gehad. Hij probeert zoveel mogelijk strafpunten te vermijden om geld over te houden voor het aankleden van zijn trucks. Dat aankleden is wat hij het allerleukst vindt aan het spel. Duncan heeft inmiddels 255 trucks en is een groot deel van zijn speeltijd bezig met het aanschaffen en verbeteren daarvan. Ook het interieur kun je helemaal aanpassen. Duncans favoriete truck is een Scania R580 V8, die rijkelijk is voorzien van special paint.

‘Modders’

Weliswaar kun je bij ETS2 kiezen uit een aantal standaard trucks, maar veel jongeren vinden het leuk met een truck te rijden die precies aan hun dromen voldoet. Sommige spelers, de zogenaamde ‘modders’, hebben programmaatjes gemaakt waarmee je extra trucks en extra accessoires kunt aanschaffen. Die modders hebben ook een multiplayer-functie gemaakt, zodat je met meerdere spelers tegelijk bezig kunt zijn. Erg leuk om met twee of drie andere spelers een bepaalde rit te maken en elkaar onderweg dan tegen te komen. Via het 27 mc-bakkie kun je ook met elkaar praten.

Sven van Leent (15) uit Woudenberg kent jongens die de hele week op ETS2 zitten, maar zelf is hij er alleen in het weekeinde mee bezig. “Ik vind het een erg leuk spel”, zegt hij. “Ik denk dat je de principes van het manoeuvreren met een truck er wel mee leert, maar de praktijk is toch wel heel erg anders.”

Sven werkt in de weekeinden als vrachtwagenwasser bij Transportbedrijf Van Egdom uit Woudenberg, waarbij hij natuurlijk ook de wagens naar de truckwash moet rijden en ze moet inparkeren. “Dat echte rijden is wel even een ander verhaal,” meent hij. Dat wil niet zeggen dat hij ETS2 niet erg leuk vindt. “Ik mag graag ritten doen naar onbekende bestemmingen, bijvoorbeeld in Roemenië of Bulgarije. De langste rit die ik heb gedaan, was 3.500 kilometer. Daar ben ik een hele dag mee bezig geweest. Ik zou die rit graag eens met een echte truck in de echte werkelijkheid willen doen, maar virtueel achter de computer was het ook heel erg leuk.”

Lees het complete verhaal in Truckstar editie 5.
Tekst en foto’s: Bert Mateboer

Profile Truckstar Festival
Evenementen agenda
02 mei 2025
T.S.K. 2025
03 mei 2025
WSI Open dag 2025
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
09 mei 2025
Truckers Weekend Boerschop 2025
14 mei 2025
ReinigingsDemoDagen 2025
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
Zie volledige agenda