Van Grinsven grondboringen en bronbemaling uit Wilbertoord zette recent een nieuwe Scania P450 6×4 op de weg. De truck heeft een aangedreven vooras en een gestuurde naloopas en is in XT-uitvoering afgeleverd. Om de configuratie compleet te maken werd het chassis voorzien van een 24 ton/meter kraan.
“Deze Scania is technisch nagenoeg gelijk aan een die we eerder gekocht hebben. Behalve natuurlijk dat deze onze eerste van de laatste generatie is”, vertelt Jos van Grinsven. Hij is oprichter en samen met Tom Jacops mede-eigenaar van het bedrijf. “Dus ook deze heeft een lange dagcabine maar nu wel met de normale dakhoogte. De vorige had een laag dak omdat wij dachten dan met de kraan makkelijk voor over de cabine heen te kunnen werken. Maar in de praktijk komt dat amper voor. Wij kiezen altijd voor een compacte cabine voor een makkelijke instap en een optimaal zicht rondom. Wat dat betreft heeft ook de nieuwe P-cabine mij weer blij verrast. En de ergonomie is helemaal af. Hoewel dat voor die 40.000 km per jaar van ons niet het meest belangrijke is. Het aantal PTO-uren daar en tegen, is vele malen hoger.”
De nieuwe Scania is heel bijzonder opgebouwd. “Wij gaan met deze auto bronbemalen. Daarom staat er achter de cabine een 24 t/m kraan die 16 meter kan uitschuiven voor het hijsen van buizen. Bij het opstarten van een bemaling heb je veel schoon water nodig. Dat voeren we zelf mee in een platte watertank met een inhoud van 8.000 liter die op het chassis ligt. Uiteraard zitten daar slingerschotten in, ook voor de stevigheid want daarbovenop is de laadbak gebouwd. Daarop is plaats voor de losse bronbemalingsinstallatie en verder zijn er rekken voor alle slangen en buizen. In het chassis hebben we nog een PTO aangedreven pomp zitten. Samen met de losse boormachine die we op de aanhanger meenemen, vormt dat al het gereedschap om een bronbemaling aan te leggen.”
Derde as
Dat Van Grinsven voor een 6×4 met een aangedreven vooras en een gestuurde naloopas kiest, heeft alles te maken met het gewicht én het feit dat hij veel naast het asfalt werkt. “Als wij met alles aan boord naar een bronbemalingswerk gaan, weegt het voertuig 30 ton. Vanwege de gewichtsverdeling vraagt dat om een derde as. Met de dubbele aandrijving kan je nét iets makkelijker uit de voeten op een bouwplaats. Maar toch laten we al gauw rijplaten leggen. Want het is natuurlijk geen echt offroadvoertuig. De 450 pk hebben we zeker niet altijd nodig. Al halen we met de aanhanger erbij wel zo’n 48 ton.”
Daarbij is het niet zo dat men bij Van Grinsven niet op het brandstofverbruik let. “Maar wij kijken meer naar wat de motor in PTO-stand verbruikt dan op de weg”, legt Van Grinsven uit. “Er zitten namelijk twee PTO’s op: één voor de kraan en één voor de waterpomp, waarmee we deze dus in combinatie kunnen gebruiken. We kunnen de bemalingsfilters plaatsen met de kraan en tevens de waterpomp bedienen via de afstandsbediening. Dan is het zaak dat je met weinig toeren toch voldoende vermogen opwekt om het draaiende te houden. Dat is het zuinigste en het geeft minder lawaai wat prettig is omdat wij ook veel in woonwijken werken. Daar is de Scania met de SCR-only techniek helemaal geschikt voor. Want met veel PTO-uren wil je liever geen EGR.”