Geladen met houtsnippers staat de combinatie van Leon Snijder te blinken in de rijzende zon. Leon rijdt voor Sinke Recycling uit het Zeeuwse Kruiningen.
Het complete verhaal vind je in Truckstar nummer 2.
Het is een drukte van belang bij Sinke Recycling in Kruiningen. Containers met puin worden gelost naast een enorme berg groenafval. Verschillende machines staan opgesteld om de ingezamelde takken, bomen en ander groenafval klein te maken. “De snippers brengen we naar een verbrandingsoven die er energie mee opwekt”, legt Leon (38) uit. Hij is de gastheer voor vandaag en heeft zijn nieuwe Volvo FH 500 naast een andere berg geparkeerd. “Dat zijn houtsnippers van een hogere kwaliteit. Die worden gebruikt voor het maken van nieuw spaanplaat.”
Het is nog vakantie en daarom moet Leon zelf met de kraan zijn combinatie laden. Maar eerst rolt hij een groot blauw gordijn uit, dat de zijkant van de bakken beschermt. “Er vallen bij het laden soms snippers uit de knijper”, legt hij uit. De cabine van de CAT overslagkraan gaat een paar meter omhoog voor een beter zicht tijdens het laden. Met de knijper plukt hij kleine hapjes uit de grote berg snippers. Als de eerste koppen boven de laadbak van de bakwagen uitkomen, stampt hij de boel een paar keer extra hard. Zo ontstaat er nog wat meer ruimte. “Dat is ook de reden dat we niet met een shovel laden”, legt Leon na afloop uit. “De snippers zijn licht en door ze nog eens extra aan te stampen, kunnen we per rit meer meenemen.”
Gesneden koek
Als de lading afgedekt is, kunnen we naar de weegbrug rijden. Op een bord staat dat deze alleen voor trucks van Sinke is. Zodra we stilstaan, laat Leon zien waarom. Hij pakt er een tablet bij en veegt naar zijn rit. Nu komen het leeggewicht in beeld en het huidige totaalgewicht. “Alles is geautomatiseerd. Dat werkt gemakkelijker en scheelt veel papier. Bij mij valt het nog mee, maar bij de afvalcontainers is het erg handig.”
We zitten anderhalve ton onder het maximum voor België. “Het is licht spul. Daarom wilden we een zo groot mogelijke bakinhoud”, legt Leon uit als we naar de Westerscheldetunnel rijden. Voor hem is de route gesneden koek. Hij kent iedere lantaarnpaal en iedere hobbel en ook veel van de tegenliggers op het traject tussen Kruiningen en het Belgische Wielsbeke.
Extra kubieke meters
Zo’n 14 jaar geleden begon Sinke met het leveren van houtsnippers aan een fabriek in België. “Ik doe dat al bijna negen jaar. In het begin reed ik met twee 40-kuubs bakken heen en weer.” Maar het aantal wekelijkse vrachten werd steeds groter en daarom kwam er een Volvo FH met Walking Floor-oplegger. “Met die combinatie kon ik in één keer 92 kubieke meter meenemen.” In de loop der jaren werd de route naar Wielsbeke vaste prik voor hem. “Meestal maak ik twee ritten per dag en als het echt meezit, haal ik een derde keer lossen en terugrijden naar huis ook nog wel.”
Nog vaker in de week op en neer was simpelweg niet haalbaar. Daarom ging het bedrijf op zoek naar een andere manier om het groeiende volume snippers de baas te blijven. Sinke ging met trailerbouwer Kraker aan tafel zitten en samen kwamen ze uit op een bakwagen-aanhangercombinatie die goed is voor 120 kuub. “Dat is mogelijk door een korte bakwagen met een lange aanhanger te combineren”, legt Leon uit. Ook is het chassis van de aanhanger 20 centimeter lager dan het toch al lage chassis van de Volvo. De extra lang en laag uitgevoerde aanhanger levert nog meer kubieke meters laadvolume op.
Lees het hele verhaal van Leon Snijder nú in Truckstar editie 2. Of word abonnee en verzeker jezelf dat je nooit meer een verhaal mist.