De Scania L-serie met zijn lage instap en 360 pk vijfcilinder SCR-only motor wijkt in alle opzichten af met wat Den Ouden normaal gesproken op de weg zet. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van vloeibare lading. In dat werk rijden wij doorgaans met vermogens rond de 450 pk en doen we verder niet te gek. Dan is dit voertuig inderdaad wel even iets anders,” vertelt directeur Jan den Ouden.
“Je wilt dat al je medewerkers gezond de eindstreep halen,” vertelt Jan den Ouden over zijn besluit. “Dus als je er één hebt die, zeg maar, geen 50 meer is én dagelijks waanzinnig veel in- en uitstapt, moet je éven verder kijken. Dus kwamen we bij de L-cabine van Scania uit. De eerlijkheid gebiedt te vertellen dat wij veel voertuigen van dat andere Zweedse merk rijden. Die heeft ook een versie met een lage instap. Maar die levert geen ultra lage cabine als 4×2 trekker. Scania kon dat wel”, verklaart Den Ouden zijn keus.
Knielfunctie
Dat komt volgens Den Ouden omdat er ook ander werk dan normaal mee gedaan wordt. “We gebruiken deze auto eigenlijk vooral in en om het Rotterdamse havengebied. Daar laadt en lost de chauffeur zijn tank. Of hij koppelt om. Dus de chauffeur staat bijna net zoveel naast zijn voertuig als hij er inzit. Dat verklaart het grote aantal keer per dag dat hij in- en uitstapt. Dan zijn de twee brede treden en de knielfunctie (zodra de parkeerrem ingeschakeld wordt, zakt de voorkant dankzij de luchtvering zo’n 10 centimeter omlaag, red.) echt een ongelooflijke bijdrage aan het comfort en het welzijn. Met de eerste trede op amper 20 centimeter loopt hij zó naar binnen. Dat werkt sneller en is in ergonomisch opzicht precies wat er nodig was.”
Volgens Den Ouden maakt dat de hogere aanschafprijs weer goed. “Want vergeleken met een normale P-cabine is dit wel duurder. Aan de andere kant heb ik nu een chauffeur die helemaal gelukkig is. Sowieso had ik dit niet gedaan als hij het niet had zien zitten. En verder kunnen we de auto langer afschrijven. We kunnen namelijk makkelijk 10 jaar met deze Scania vooruit. Want hij zal nog geen 30.000 kilometer per jaar gaan doen.”
Bed in plaats van stoelen
De Scania L-cabine is normaal gesproken een dagcabine met twee tot vier stoelen voorin. Door de hoge opbouw achter de stoelen in verband met de motor, staat er standaard ook geen bed en koelkast in. Dat was echter in dit geval wel de bedoeling. Daarom is er door de Scaniadealer Alblasserdam toch een bed en een koelkast ingebouwd. “Het gebeurt niet heel veel. Maar soms is het handiger als de chauffeur één nachtje over staat en in de auto slaapt. Op deze manier kan dat toch,” meent Den Ouden.
Wegligging
Hoewel de cabine met de ultra lage instap heel goed ontvangen is, had men aanvankelijk toch nog wel enige reserves. “Zo hadden we onze twijfels over de wegligging van het voertuig als er zonder trailer gereden zou worden. We waren bang dat de chauffeur dan door de ver vooruitgeschoven zitpositie bij elke hobbel gelanceerd zou worden. Maar dat bleek totaal ongegrond. Omdat de truck rondom luchtgeveerd is, vlakt hij alle oneffenheden mooi uit. Wel is het opletten op sommige weegbruggen met van die hoge balken aan de zijkant. Als je dan de motor afzet en meteen de deur opendoet, is de auto nog aan het knielen. Dan bestaat de kans dat de onderkant van de deur die balk raakt. Even een kwestie van opletten.”
Ondanks het zeer goede zicht rondom, heeft Den Ouden toch nog een Corner Eye dodehoekcamera laten plaatsen. Een tweede camera achterop, geeft de chauffeur goed zicht op de hoogte van de schotel bij het aankoppelen. En vier extra werklampen vergemakkelijken het werk in het donker.