De pilot met een vrachtwagen van 32 meter is officieel van start gegaan, met een recente opdrachtverlening aan de RDW voor een test met deze zogenoemde super-ecocombi. Eerst wordt op een afgesloten traject getest, volgend jaar moet een pilot volgen op de openbare weg.
Dat heeft transportorganisatie TLN bekendgemaakt. Met 32 meter is de super-ecocombi (SEC) bijna zeven meter langer dan de reeds toegestane Lange Zware Vrachtwagen (LZV). Hij bestaat uit een trekker met twee standaardtrailers van 13,60 meter die met een dolly zijn verbonden. Bij de pilot zijn naast TLN ook de RDW en Rijkswaterstaat betrokken, evenals diverse vervoerders en verladers.
Venlo-Maasvlakte
De eerste fase van de pilot bestaat uit een reeks testritten op een afgesloten parcours. Medio 2020 moet een pilot volgen op een specifiek traject tussen Venlo en de Maasvlakte. Als alles goed verloopt, hopen de initiatiefnemers in 2021 de test uit te breiden naar vier trajecten, waarbij maximaal vier super-ecocombi’s betrokken zijn. Om welke trajecten het gaat, is nog niet duidelijk. De 32 meter lange vrachtwagen moet het wegtransport duurzamer maken. Het voertuig kan tweemaal zoveel lading meenemen als een reguliere vrachtwagencombinatie, waardoor in totaal minder brandstof nodig is.
Tevens verlaagt het de filedruk en zijn er minder chauffeurs nodig, wat een bijdrage kan leveren aan het oplossen van het chauffeurstekort. Ook kan het zorgen voor minder personeelskosten. Het voertuig is bedoeld voor inzet op belangrijke goederencorridors op het hoofdwegennet. Het laden en lossen zal gebeuren vanaf hubs die dicht langs deze corridors zijn gelegen.
Finland
Tijdens de Nederlandse proef wordt in kaart gebracht wat de precieze impact is op de infrastructuur en het verkeer. In Finland is de super-ecocombi toegestaan op de openbare weg. In Zweden, Noorwegen en Spanje zijn ze al aan het testen met het nieuwe concept.