De hogere normen voor PFAS zullen het grootste deel van de grondtransportsector niet uit de problemen halen. Die conclusie trekt TLN na een rondgang langs de leden.
De minister besloot vorige week de PFAS-norm te verhogen van 0,1 naar 0,8 microgram per kilo grond. Maar veel betrokken bedrijven vrezen dat de vrachtwagens voorlopig toch aan de kant moeten blijven staan, met alle gevolgen voor bedrijven en hun werknemers. TLN-leden hebben grote twijfels of de versoepeling van de norm zal helpen. De schade is alleen al in de transportsector inmiddels opgelopen tot tientallen miljoenen euro’s. Wat de totale schade voor de sector uiteindelijk zal zijn, hangt sterk af van de snelheid waarmee de problemen worden aangepakt.
TLN vindt het ook jammer dat het kabinet niks gezegd heeft over compensatie van gedupeerde bedrijven. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid weigert werktijdverkorting toe te staan aan bedrijven waarvan werknemers door de crisis werkloos thuis moeten zitten.